Strengthening school and labour market connections on the example of German solutions
Abstrakt
Comparative research conducted in European countries in the last ten years has had a special focus on the processes of marketisation in education and on building relationships between the school and the labour market. This area also arouses the interest of education politicians by setting the direction of educational reforms. The nature of the connections between and the process of transition from school to the labour market is the subject of many comparative studies in the German-language literature (See Baethge, Solga&Wieck, 2007). On the example of Germany - a federal country with sixteen different education systems (Nowosad, 2013, p. 89) - learning solutions focused on strengthening cooperation between the school and the labour market creates the opportunity to show the multifaceted nature of this phenomenon. An analysis of German experiences may result in the adaptation of foreign pedagogical achievements on the ground of native activities, and the results obtained can be an impulse to remove barriers and irregularities in the functioning of analyzed reality.
Słowa kluczowe
Bibliografia
Autorengruppe Bildungsberichterstattung (2016). Bildung in Deutschland 2016. Ein indikatorengestützter Bericht mit einer Analyse zu Bildung und Migration. Bielefeld: Bertelsmann.
Baethge M., Solga H., Wieck M. (2007). Berufsbildung im Umbruch – Signale eines überfälligen Aufbruchs. Bonn: Friedrich Ebert Stiftung.
Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (2006). Wprowadzenie. In: A. Bogaj, S.M. Kwiatkowski (red.), Szkoła a rynek pracy. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bundesministerium für Bildung und Forschung (2016a). Berufsbildungsbericht 2016. Bielefeld: Bertelsmann.
Bundesministerium für Bildung und Forschung (2016b). Bildung auf einen Blick 2016 OECD-Indikatoren.
Bielefeld: Bertelsmann. Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (2010). Gemeinsam für mehr Unternehmergeist.
Council of the European Union (2004). Education & Training 2010. The success of the Lisbon strategy hinges on urgent reforms. Joint interim report on the implementation of the detailed work programme on the follow-up of the objectives of education and training systems in Europe. Brussels.
Dietrich H. (2008). Individuelle und betriebliche Determinanten des Übergangserfolgs nach dualer Ausbildung. In: Zukunft berufliche Bildung. Potenziale mobilisieren – Veränderungen gestalten. Bielefeld: Bertelsmann.
Dietrich H. (2013). Jugendarbeitslosigkeit: Aktive Arbeitsmarktpolitik. Wirtschaftsdienst, 93(6).
Döbert H., Zedler P. (2009). Erziehungswissenschaftliche Bildungsforschung. In: R. Tippelt, B. Schmidt (hrsg.), Handbuch Bildungsforschung, red. Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden.
Europäische Union, Jugendarbeitslosenquoten in den Mitgliedsstaaten, Statista, Juni. (2019).
European Commission (2005). Mini-przedsiębiorstwa w szkolnictwie średnim.
Eurydice (2002). Kompetencje kluczowe. Realizacja koncepcji na poziomie szkolnictwa obowiązkowego. Bruksela: Europejskie Biuro Eurydice.
Foster J., Lin A. (2003). Individual differences in learning entrepreneurship and their implications for webbased instruction in e-business and e-commerce. British Journal of Educational Technology, 34(4).
Frey-Huppert Ch., Niemeyer B. (2009). Berufsorientierung an allgemeinbildenden Schulen in Deutschland. Eine Bestandsaufnahme. Düsseldorf: Hans-Böckler-Stiftung.
Gerlach R. (2017). Edukacja zawodowa zorientowana na rynek pracy. Problemy Profesjologii, 1.
Kultusministerkonferenz, Rahmenvereinbarung über die Zusammenarbeit von Schule und Berufsberatung zwischen der Kultusministerkonferenz und der Bundesagentur für Arbeit. (2004).
Kwiatkowski S.M. (2001). Analiza systemu edukacji z uwzględnieniem potrzeb rynku pracy i kompatybilności ze standardami Unii Europejskiej. Określenie kierunków zmian. W: idem (red.), Edukacja zawodowa wobec rynku pracy i integracji europejskiej. Warszawa: IPiSS.
Kwiatkowski S.M. (2013). Kształcenie zawodowe w formach szkolnych – wyzwania edukacyjne i gospodarcze. Debata Edukacyjna, 6.
Landesinstitut für Lehrerbildung und Schulentwicklung (2012). Schulen mit vorbildlicher Berufsorientierung, Hamburg.
Nowosad I. (2010). Od współpracy w szkole do sieci współpracy regionalnej na rzecz edukacji. In: S.M.
Kwiatkowski, J.M. Michalak (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Nowosad I. (2013). System edukacji w Niemczech. In: E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich. Kraków: Impuls.
OECD (1999). The Future of the Global Economy. Towards a Long Boom?. Paris.
Palka S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Piorunek M. (2011). (Bez)sens planowania przyszłości... Refleksje o adolescencyjnym projektowaniu przyszłości edukacyjno-zawodowej. Studia Edukacyjne, 18.
Rabczuk W. (1998). Wstęp. In: idem (red.), Z problematyki pedagogiki porównawczej. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Rahmenlehrplan für Schülerinnen und Schüler mit dem sonderpädagogischen Förderschwerpunkt Lernen in Berlin und für den Bildungsgang zum Erwerb des Abschlusses der Allgemeinen Förderschule in Brandenburg (2009). Senatsverwaltung für Bildung, Jugend und Sport Berlin, Ministerium für Bildung, Jugend und Sport des Landes Brandenburg. Berlin.
Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning 2006/962/WE.
Rosalska M. (2013). Perspektywy projektowania celów doradztwa zawodowego w systemie edukacyjnym. Studia Edukacyjne, 24.
Rürup M. (2006). Innovationswege im deutschen Bildungssystem. Erfurt.
Schaeper H. (2005). Hochschulbildung und Schlüsselkompetenzen. In: U. Teichler, R. Tippelt (hrsg.), Hochschullandschaft im Wandel. Weinheim-Basel: Beltz Verlag.
Schleicher A. (2007). Uczyć się z biegiem czasu. Raport o kulturze: Postęp Europa, 1(2).
Stawicki R. (2012). Historia i teraźniejszość spółdzielni uczniowskich w Polsce. Warszawa: Biuro Analiz i Dokumentacji Kancelarii Senatu.
Studie. Schule, und dann? Herausforderungen bei der Berufsorientierung von Schülern in Deutschland (2014). Düsseldorf: Vodafone Stiftung Deutschland.
Übergänge zwischen Schule und Beruf und darauf bezogene Hilfesysteme in Deutschland (2006). Bonn: Friedrich-Ebert-Stiftung.
Zapotoczna M. (2016). Uczniowskie firmy w systemie orientacji i poradnictwa zawodowego w Niemczech. In: J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka (red.), W kręgu działań pomocowych i poradniczych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.