Kryzys oświatowej demokracji w świetle makropolitycznych badań pedagogicznych
Abstrakt
W okresie transformacji 1989-2016 edukacja polska nie stała się źródłem zachodzących w kraju przemian. Wyłaniane w wyniku wyborów kolejne formacje władzy w resorcie edukacji zamiast decentralizować i decentrować ustrój szkolny, prowadziły do kreowania rzekomo nowych modeli szkoły w gorsecie centralizmu. Co gorsza, premierzy rządów wszystkich stron politycznych oddawali ministerstwo edukacji narodowej w ręce albo ministrów, albo ich decyzyjnego aparatu władzy o zaburzonych relacjach komunikacyjnych ze społeczeństwem, załatwiających interesy dla siebie lub dla własnych środowisk partyjnych. W artykule wyjaśniam przyczyny zdrady elit fundamentalnych założeń ruchu „Solidarności” lat 1980-1989, która skutkuje odchodzeniem polskiego społeczeństwa od demokracji deliberatywnej, partycypacyjnej.
Słowa kluczowe
Bibliografia
Antoszewski A. (2016). Współczesne teorie demokracji. Warszawa: Wyd. Sejmowe.
Janowski A. (2000). Szkoła obywatelska – Amerykańskie doświadczenia – Polskie potrzeby. Warszawa: Fundacja Innowacja.
Kwieciński Z. (1982). Edukacja demokratyczna i humanistyczna jako ruch i dzieło społeczne pomiędzy sierpniem a grudniem. Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania, IV, z. 135.
Nalaskowski A. (1997). Nauczyciele z prowincji u progu reformy lat 90. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Olszyk S. (2013). Stereotyp wroga w walce wyborczej w Polsce (1991-2011). Toruń: Duet.
Przyszczypkowski K. (2012). Polityczność (w) edukacji. Studia Psychologia i Pedagogika nr 179. Poznań: WN UAM.
Szahaj A. (2014). Kapitalizm drobnego druku. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Śliwerski B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Śliwerski B. (2016). Makropolityka badań oświatowych. W: Acta Universitatis Casimiri Magni. Doctores Honoris Causa. Bogusław Śliwerski. Doctor Honoris Causa Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Bydgoszcz: Wyd. UKW w Bydgoszczy.
Towarzystwo Kursów Naukowych (1980). List Otwarty do Nauczycieli i Wychowawców. Zakłady Graficzne NOWA, lipiec.
Waśko A. (2012). Poza systemem. Kraków: ARCANA Sp. z o.o.
Wódz K. (2012). Dyskurs publiczny – dialog obywatelski – partycypacja publiczna. W: K. Wódz, P. Kulas (red.), Governance i wyzwania partycypacji publicznej. Dąbrowa Górnicza: WSB w Dąbrowie Górniczej.