Praktyki pedagogiczne drogą do mistrzostwa w zawodzie nauczyciela
Rok: 2015
Numer: 1
Strony: 51-60
DOI: 10.34767/PP.2015.01.05
Abstrakt
Artykuł jest próbą zaprezentowania drogi dochodzenia do mistrzostwa w zawodzie nauczyciela. Jednym z elementów tej drogi jest realizacja praktyk pedagogicznych przez studentów pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Właśnie one dają im szanse na uczestniczenie w różnych sytuacjach edukacyjnych w szkole i przedszkolu. Autorki próbują ponadto wskazać na rolę nauczyciela akademickiego oraz nauczyciela-opiekuna praktykanta w placówce. Czytelnik znajdzie w prezentowanym tekście także propozycje rozwiązań związanych z organizacją praktyk.
Słowa kluczowe
Bibliografia
Czerepaniak-Walczak M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: GWP.
Drost M. (2004). Przygotowanie nauczycieli klas I-III do wyboru podręcznika. W: W. Leżańska, A. Tyl (red.), Pytania o przyszłość kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji. Łódź: Wyższa Szkoła Informatyki.
Gołębniak B. (red.) (2002). Uczenie metodą projektów. Warszawa: WSiP.
Gołębniak B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń-Poznań: Wyd. Edytor s.c.
Grzegorzewska I. (2004). Psychologiczne aspekty kształcenia nauczycieli edukacjiprzedszkolnej i wczesnoszkolnej. W: W. Leżańska (red.), Historyczne i współczesne konteksty kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji. Łódź: Wyższa Szkoła Informatyki.
Grzesiak J. (2012). Uwarunkowania poprawy jakości praktyk pedagogicznych w kształceniu nauczycieli dzieci. W: M. Krzemiński, B. Moraczewska (red.), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Włocławek: PWSZ we Włocławku.
Jakóbowski J. (1994). Praktyki pedagogiczne w procesie kształcenia nauczycieli. W: R. Ossowski (red.), System kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Bydgoszcz: WSP.
Kopczyńska I. (2008). Refleksyjność w procesie kształcenia. Możliwe rekonstrukcje. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wyd. UKW.
Kuźma J. (2002). Refleksyjna i innowacyjna rola praktyk w kształceniu nauczycieli. W: J. Kuźma, R. Wroński (red.), Kształcenie praktyczne przyszłych nauczycieli nowoczesnej szkoły. Kraków: Wyd. Naukowe AP.
Kwiatkowska H. (1997). Edukacja nauczycieli. Kontekst – kategorie – praktyki. Warszawa: PWN.
Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Leppert R. (1998). Nauczyciel jako adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista. W: W. Prokopiuk (red.), Rozwój nauczyciela w okresie transformacji. Białystok: Trans Humana.
Łobocki M. (1998). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Milerski B., Śliwerski B. (2000). Pedagogika. Leksykon PWN. Warszawa: PWN.
Pawelski L., Urbanek B. (2014). Szkoła w oczekiwaniach. Szczecinek: PSNT.
Pearson A.T. (1995). Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli. Warszawa: WSiP.
Sobieszczyk M. (2013). Jakość praktyk pedagogicznych – diagnoza, modele i strategie rozwoju. W: J. Grzesiak (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Ewaluacja poprawy jakości kształcenia. Kalisz-Konin: UAM, PWSZ.
Wenta K. (2011). Współdziałanie nauczycieli akademickich z nauczycielami szkół, w których studenci odbywają praktyki pedagogiczne. W: J. Grzesiak, P.A. Trzos (red.), Profesjonalne praktyki – profesjonalni nauczyciele. Wyznaczniki ewaluacji jakości praktyk pedagogicznych. Konin: PWSZ.
Wojciechowska K. (2013). Dobre praktyki pedagogiczne przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej. W: M. Krzemiński (red.), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania skuteczności praktyk zawodowych. Włocławek: PWSZ we Włocławku.
Żuchelkowska K. (2012). Praktyki pedagogiczne i ich rola w kształceniu kandydatów na nauczycieli edukacji elementarnej. W: M. Krzemiński, B. Moraczewska (red.), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Włocławek: PWSZ we Włocławku.