Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2015

Edukacja dla przedsiębiorczości

Autor: Stephen Hicks
Rok: 2015
Numer: 1
Strony: 357-366
DOI: 10.34767/PP.2015.01.29

Abstrakt

Jak najlepiej możemy pomóc młodym ludziom w nabraniu postawy przedsiębiorczości – przygotować ich czy to do zainicjowania własnego biznesu, czy to do bycia przedsiębiorczymi w ramach istniejących firm, czy też do przeżywania własnego życia w sposób twórczy? Jeżeli tradycyjny model edukacji – w którym uczniowie siedzą w równych rzędach ławek, wykonując w tym samym czasie tę samą pracę i podążając w kierunku wskazanym przez jakąś autorytatywną postać – nie przygotowuje uczniów do bycia przedsiębiorczymi, to czym powinniśmy zastąpić ten model? W niniejszym eseju analizuję, w jaki sposób nauczyciele mogą rozwijać w swojej pracy cechy wzmacniające skuteczną przedsiębiorczość i wykorzystywać je przy tworzeniu formalnych programów nauczania, wspomagając tym samym uczniów w rozwijaniu tychże cech.

Słowa kluczowe

edukacja etyka problemy szkolne przedsiębiorczość wychowanie

Bibliografia

Brin S., Page L. (2004). Google Founders Talk Montessori. https://www.youtube.com/watch?v=0C_DQxpX-Kw

Gregersen H. (2011). The Innovator’s DNA. Harvard Business Review Press.

Hicks S. (2009). What Business Ethics Can Learn from Entrepreneurship. Journal of Private Enterprise, 24(2), 49-57.

Kirzner I. (1973). Competition and Entrepreneurship. Chicago: University of Chicago Press.

Kling A., Schulz N. (2011). Invisible Wealth: The Hidden Story of How Markets Work. Encounter Books.

Lillard A. (2007). Montessori: The Science behind the Genius. Oxford University Press.

Marty E. (2011). Entrepreneurship in Argentina. Kaizen 15. http://www.ethicsandentrepreneurship.org/ 20110221/interview-with-eduardo-marty/.

Mariotti S. (2009). Entrepreneurship and Education. Kaizen 9. http://www.ethicsandentre preneur ship.org/20091005/interview-with-steve-mariotti/.

Rathunde K., Csikszentmihalyi M. (2005). Middle School Students’ Motivation and Quality of Experience: A Comparison of Montessori and Traditional School Environments. American Journal of Education, 111 (May), 341-371.

Rogers S. (2002). The Entrepreneur’s Guide to Finance and Business. McGraw Hill.

Schumpeter J. (1950). Capitalism, Socialism and Democracy. 3rd ed. New York: Harper & Brothers. (See especially Chapter VII).

Seligman M.E.P. (2012). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being. Atria Books.