Właściwości kultury uczenia się matematyki uczniów kończących szkoły podstawowe i gimnazjalne
Abstrakt
Przedmiotem przeprowadzonego badania były właściwości kultury uczenia się matematyki uczniów kończących szkoły podstawowe i gimnazja. Pokazano różnicę we właściwościach kultury uczenia się matematyki uczniów z obu etapów edukacyjnych. Pojęcie „kultury uczenia się” wyprowadzono z teorii Jerome’a S. Brunera, który twierdzi, że uczenie się osiąga największą skuteczność, gdy jest partycypacyjne, proaktywne, wspólne, kooperatywne i nastawione raczej na tworzenie znaczeń niż na ich przyjmowanie w gotowej postaci. Jego zdaniem takie podejście powinno dotyczyć także uczenia się matematyki.
Słowa kluczowe
Bibliografia
Brophy J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Przeł. K. Kruszewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bruner J. (2006). Kultura edukacji. Przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Brzezińska A. (2005). Kiedy lider staje się tutorem, a kiedy nauczycielem?. Remedium, 11–12, 153–154.
Brzezińska A. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Brzeziński J. (2006). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Filipiak E. (2008). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. W: tejże (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Filipiak E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Grouws D., Cebulla K. (2000). Improving students achievements in mathematics. Educational Practices 4. UNESCO: International Bureau of Education. Kalinowska A. (2010). Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Klus-Stańska D. (2019). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Krygowska Z. (1977). Zarys dydaktyki matematyki. Część 3. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Makiewicz M. (2011). Elementy kultury matematycznej w fotografii. Szczecin: SKN MDM US.
Mason J., Burton L., Stacey K. (2005). Myślenie matematyczne. Przeł. P. Amsterdamski. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Polya G. (2009). Jak to rozwiązać?. Przeł. L. Kubik. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Revelle W., Rocklin T. (1979). Very Simple Structure: an Alternative Procedure for estimating the Optimal Number of Interpretable Factors. Multivariate Behavioral.
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Schaffer R. (2013). Psychologia dziecka. Przeł. A. Wojciechowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Semademi Z. (2015). Matematyka w edukacji początkowej – podejście konstruktywistyczne. W: Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska (red.), Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Spitzer M. (2008). Jak się uczy mózg?. Przeł. M. Guzowska-Dąbrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tocki J. (2006). Struktura procesu kształcenia matematycznego. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.