Obrazy dzieciństwa zachowane w pamięci mieszkańców Żuław Elbląskich po 1945 roku
Rok: 2012
Numer: 1
Strony: 273-285
DOI: 10.34767/PP.2012.01.20
Abstrakt
Żuławy są terenem, na którym od połowy XX wieku rozpoczął się proces konstruowania identyfikacji z regionem nowo przybyłych mieszkańców z Wileńszczyzny, Wołynia i innych części Polski, którzy wykorzenieni ze swoich rodzimych miejsc próbowali odnaleźć się w zupełnie nowej i obcej przestrzeni kulturowej. Celem artykułu jest przedstawienie obrazów dzieciństwa zachowanych w pamięci najstarszych mieszkańców Żuław, którym przerwano trudne dzieciństwo naznaczone czasem wojny i okupacji, i wymuszono potrzebę odnalezienia swojego miejsca w nowej rzeczywistości. Prezentowane obrazy są wynikiem badań terenowych prowadzonych w ramach projektu badawczego dotyczącego dziedzictwa kulturowego Żuław realizowanego pod kierunkiem dr Anny Weroniki Brzezińskiej. W interdyscyplinarnych badaniach uczestniczyli studenci i pracownicy naukowi z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz Zakładu Historii Wychowania Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. We wspomnieniach z dzieciństwa przywoływano dom rodzinny, okres szkolny i czas beztroski wypełniony zabawami – obrazy, które najsilniej tkwiły w pamięci najstarszego pokolenia stworzyły osnowy, wokół których podjęto próbę analizy zebranego materiału. Najogólniej w okresie dzieciństwa możemy wyróżnić dwie podstawowe przestrzenie czasowe - czas obowiązków domowych i gospodarczych oraz czas szkolny, wokół tych dwóch osi skupiało się całe życie dziecka, a pomiędzy nimi znajdował się czas zabawy. Pomimo licznych obowiązków domowych oraz braku wyznaczonego czasu wolnego na zabawę, dzieci w samej codziennej pracy odnajdywały elementy zabawy.
Bibliografia
Aries Ph. (2010). Historia dzieciństwa: dziecko i rodzina w dawnych czasach (przeł. Maryna Ochab). Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Augustowski B. (red.) (1976). Żuławy Wiślane. Gdańsk: Zakład Narodowy im Ossolińskich.
Barbar J. (1949). Zagadnienie programów szkolnych i wyników nauczania. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Biegeleisen H. (1927). Matka i dziecko w zwyczajach, obrzędach i praktykach ludu polskiego. Lwów: Ateneum.
Borzyszkowski J. (red.) (2004). Wysiedlenie na Pomorzu w latach 1939-48. Wejherowo.
Brzezińska A.W. (red.) (2009). Żuławy w poszukiwaniu tożsamości: materiały z sesji naukowej zorganizowanej 15 listopada 2008 roku przez Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku we współpracy z Instytutem Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Instytutem Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Pruszcz Gdański: Wydawnictwo Jasne
Brzezińska A.W., Poczobut J. (red.) (2010). Zachować podcień Zapisane w krajobrazie i pamięci. Pruszcz Gdański: Wydawnictwo Jasne.
Bystroń J. S. (1935). Słowiańskie obrzędy rodzinne. Obrzędy związane z narodzeniem dziecka. Kraków: Akademia Umiejętności.
Caillois R. (1997). Gry i ludzie (przeł. A. Tatarkiewicz, M. Żurawska). Warszawa: Oficyna Wyd. Volumen.
Cieślikowski J. (1985). Wielka zabawa: folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Czerniakiewicz J. (1987). Repatriacja ludności polskiej z ZSRR 1944-1948. Warszawa: Zakład Pomocy Naukowych, Wydawnictw i Reprografii.
Delimata M. (2004). Dziecko w Polsce średniowiecznej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Dymara B. (red.) (2010). Dziecko w świecie rodziny: szkice o wychowaniu. Kraków: Impuls.
Erikson E. H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Gadamer H.G. (1993). Aktualność piękna: sztuka jako gra, symbol i święto (przeł. K. Krzemieniowa). Warszawa: Oficyna Naukowa.
Gołębiowski B. (red.) (1969). Młode pokolenie wsi Polski Ludowej, nauczyciele i uczniowie. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Grosicka M., (red.) (2008). Jesteśmy stąd: dom na Żuławach. Malbork: Starostwo Powiatowe.
Hammersley M., Atkinson P. (1995). Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka.
Hochleitner J., Moski W. (red.) (2006). Patriotyczne, społeczne i organizacyjne aspekty funkcjonowania turystki na Żuławach i Mierzei Wiślanej. Elbląg: Fundacja Elbląg.
Sohoenebeck H. von (2009). Postpedagogika: od antypedagogiki do Amication. Kraków: Oficyna Wydawnicza: Impuls.
Schoenebeck H. von. (2009). Jaka może być szkoła? Kraków: Oficyna Wydawnicza: Impuls.
Huizinga J. (1985). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury (przeł. M. Kurecka, W. Wirpsza). Warszawa: Czytelnik.
Izdebska J. (2006). Dom rodzinny postrzegany przez dzieci. Białystok: TransHumana.
Kawecki I. (1994). Metoda etnograficzna w badaniach edukacyjnych. Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi.
Kersten K. (1974). Repatriacja ludności polskiej po II wojnie światowej: studium historyczne. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, PAN.
Kiszczak E. (oprac.) (1982). Bibliografia Żuław 1945-82. Gdańsk: ROINTE.
Kubinowski D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne Filozofia – Metodyka – Ewolucja. Lublin: Wydanictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
Laskowska K. (2008). Żuławskie wiatraki, czyli Historia wiatrem pisana. Elbląg: Wydawnictwo Uran.
Librachowa M. (red.) (1934). Dziecko wsi polskiej. Cz. 1 Próba charakterystyki. Cz. 2. Charakterystyki regionalne. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Lutyński J. (1994). Metody badań społecznych – wybrane zagadnienia. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Misiło E. (1996). Repatriacja czy deportacja. Przesiedlenie Ukraińców z Polski do USRR 1944 – 1946. T. 1 Dokumenty 1944-46. Warszawa: Archiwum Ukraińskie.
Misiło E. (1999). Repatriacja czy deportacja. Przesiedlenie Ukraińców z Polski do USRR 1944 – 1946, T. 2. Dokumenty 1946. Warszawa: Archiwum Ukraińskie.
Muzeum Narodowe. (2008). Mennonici na Żuławach: ocalone dziedzictwo, Gdańsk.
Okoniewska B. (1992). Gospodarka rolna i osadnictwo na Żuławach w okresie powojennym: przeobrażenia strukturalne w latach 1945-1958. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Orłowski H, Sakson A. (red.) (1996). Utracona ojczyzna: przymusowe wysiedlenia, deportacje i przesiedlenia jako wspólne doświadczenie. Poznań: Instytut Zachodni.
Pachocka A. (2009). Dzieciństwo we dworze szlacheckim w I połowie XIX wieku. Kraków: Avalon.
Patyrało B., Szlufik W. (1972). Szkolnictwo ogólnokształcące na ziemiach zachodnich i północnych w latach 1945 -1970. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Piasecki E. (1916). Zabawy i gry ruchowe dzieci i młodzieży, ze źródeł dziejowych i ludoznawczych przeważnie rodzinnych i z tradycji ustnej. Lwów.
Pilch T., Bauman T. (2010). Zasady badań pedagogicznych Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ,,Żak”.
Sawicka G. (1997). Dom w języku i kulturze. Szczecin: Wydawnictwo JOTA.
Skrzeczewski S. (1948). Podstawowe zadania oświatowe. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Smolińska-Theiss B., Theiss W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie. W: Palka S. (red.) Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sobczak J. (1972). Repatriacja Niemców podczas II wojny światowej i jej związek z wysiedleniem ludności polskiej. Zamość: Druk. Uniw. M. Curie-Skłodowskiej.
Srebrakowski A. (2001). Polacy w Litewskiej SRR 1944-1989. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
W przeszłość dla przyszłości: wspomnienia najstarszych mieszkańców Żuław Gdańskich (2007). Pruszcz Gdański: Wydawnictwo Agni.
Wilk J. (red.) (2003). W służbie dziecka. Stulecie dziecka – blaski i cienie. T. I. Kraków: Poligrafia Salezjańska.
Żołądź-Strzelczyk D. (2006). Dziecko w dawnej Polsce. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.