Na ratunek uczącym się matematyki. Jak moglibyśmy się uczyć, III
Abstrakt
Poziom i skuteczność nauczania matematyki w polskich szkołach jest w stanie uratować strategia równych szans, czyli skupienie uwagi na uczniu, jego indywidualnych możliwościach, zainteresowaniach i potrzebach, w przeciwieństwie do usilnych starań przygotowania wszystkich uczniów według programów nauczania bazujących na tej samej podstawie programowej do tego samego egzaminu, co, jak pokazuje Raport NIK-u, przynosi szkody przede wszystkim samym uczniom. Realizacja zaleceń Raportu nie jest jednak w stanie uzdrowić aktualnego stanu. Szansą na zmianę jest ukierunkowanie kształcenia matematycznego uczniów na ich indywidualne możliwości i zainteresowania. Nie mniej ważne jest również uwzględnienie w nauczaniu matematyki ewolucji samej matematyki w dzisiejszym świecie, by przygotować uczniów na czekające ich wyzwania niemal w każdym obszarze życia osobistego i zawodowego
Słowa kluczowe
Bibliografia
Gruszczyk-Kolczyńska E. (2019). Diagnoza kryzysu w matematycznym kształceniu dzieci oraz rekomendowane działania naprawcze. Zaczerpnięte 24 września 2019. Strona internetowa https://www.nik.gov.pl/plik/id,19329,vp,21937.pdf
Guralnik D.B. (red.) (1969). Webster’s New World Dictionary of the American Language Enlarged from the Concise Edition with Student Handbook. [b.m.]: The Southwestern Company.
Hartman J. (2019). Lwy oświecenia i matematołki. Polityka. Zaczerpnięte 24 września 2019. Strona internetowa https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1784528,1,lwy-oswiecenia-i-matematolki.read
Makiewicz M. (2019). Opinia w przedmiocie diagnozy problemów związanych z procesem nauczania matematyki w szkole (począwszy od IV klasy szkoły podstawowej) wraz z odpowiednimi rekomendacjami. Zaczerpnięte 24 września 2019. Strona internetowa https://www.nik.gov.pl/plik/id,19330,vp,21938.pdf
Newsweek Edukacja. Zaczerpnięte 24 września 2019. Strona internetowa https://www.newsweek.pl/edukacja
NIK. Informacja o wynikach kontroli. Nauczanie matematyki w szkołach. Zaczerpnięte 24 września 2019.Strona internetowa https://www.nik.gov.pl/plik/id,20330,vp,22953.pdf
NIK. Matematyka do poprawy. Zaczerpnięte 24 września 2019. Strona internetowa https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html
PISA (2012). Results in Focus. What 15-year-olds know and what they can do with what they know. Zaczerpnięte 24 września 2019. Strona internetowa https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf
Polya G. (2009). Jak to rozwiązać. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Steinhaus H. (1965). Przemówienie wygłoszone przy nadaniu doktoratu honorowego przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wiadomości Matematyczne, 8(2), 119-125.
Sysło M.M., Kwiatkowska A.B. (2014). Learning mathematics supported by computational thinking. W: G. Futschek, C. Kynigos (red.), Constructionism and Dreativity (s. 258-268). Wiedeń: Austriackie Towarzystwo Informatyczne.
Sysło M.M. (2018). Jak myśleć komputacyjnie. W: A.B. Kwiatkowska, M.M. Sysło (red.), Informatyka w Edukacji. Myśl komputacyjnie! (s. 3-14). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Szyłło A. (2014). Niszczarka marzeń. Rozmowa z Marzeną Żylińską. Gazeta Wyborcza. Duży Format. Zaczerpnięte 24 września 2019. Strona internetowa http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127290,16883764,-NIszczarka_marzen.html
Śliwerski B. (2007). Wstęp. W: J. Holt, Zamiast edukacji. Warunki uczenia się przez działanie. Kraków:Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wing J. (2006). Computational thinking, Communications of the ACM 49(3), 33-35.