Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2019

Inclusive education - a space for development of all students or a utopian vision?

Autor: Beata Skotnicka ORCIDiD
Rok: 2019
Numer: 1
Strony: 282-293
DOI: 10.34767/PP.2019.01.20

Abstrakt

Current education policy seeks to promote an inclusive education model that aims to prevent social exclusion and marginalization by taking advantage of the potential of diversity. Inclusive education is an idea that is part of the direction of systemic changes in contemporary educational policy. Despite the many years of presence in the educational space, this concept is not free from critical remarks regarding the real possibilities of implementing its assumptions in everyday educational practice. The bright vision of the school for everyone creates a difficult model in practical implementation. This article attempts to show the potential of inclusive education on the one hand as a space for change, and on the other as a utopian concept difficult to implement in its present shape, but socially important and necessary in modern special education.

Słowa kluczowe

diversity education educational space inclusive education utopia

Bibliografia

Bednarz E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych z niepełnosprawnością, Studia z Teorii Wychowania, 4.

Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M. (2009). Współczesna przestrzeń edukacyjna uczniów klas młodszyh. W: J. Izdebska, J. Szymanowska (red.), Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.

Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gerlach R. (2014). Edukacja w warunkach zmian cywilizacyjnych, Przegląd Pedagogiczny, 2.

Głodkowska J. (2010). Dydaktyka specjalna w poszukiwaniu wzorców – współczesne tendencje w edukacji źródłem uogólniających inspiracji. W: tejże (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kantowicz E. (2006). Społeczne włączanie i integracja – wyzwaniem dla pedagogów i pracowników socjalnych. W: K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Wykluczenie i marginalizacja społeczna. Wokół problemów diagnostycznych i reintegracji psychospołecznej. Toruń: Wydawnictwo Akademickie „Akapit”.

Kozłowska K. (2014). Pozytywna funkcja konfliktów w przestrzeni edukacyjno-wychowawczej. W: M. Plucińska (red.), Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Michalik M. (2006). Przestrzeń jako wartość. Prometeusz, 9.

Podgórska-Jachnik D. (2016). Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. W: Z. Gajdzica, M. Bełza (red.), Inkluzja edukacyjna. Idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane perspektywy praktyki edukacyjnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Pytka L. (2017). Inkluzja społeczna. Pojęcia i główne nurty myślenia. Wersje i kontrowersje. W: T. Zacharuk, E. Jówko (red.), Edukacja inkluzyjna. Bogactwo form i treści. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego.

Speck O. (2013). Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Surina I. (2010). Rozważania o przestrzeni edukacyjnej – od teorii do praktyki edukacyjnej. W: tejże (red.), Przestrzeń edukacyjna wobec wyzwań i oczekiwań społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szumski G. (2014). Edukacja włączająca – niedokończony projekt, Ruch Pedagogiczny,

Szumski G. (2011). Teoretyczne koncepcje edukacji włączającej. W: Z. Gajdzica (red.), Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza ,,Humanitas”.

Szymczak M. (red.) (1995). Słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Śliwerski B. (2010). Komu służą rankingi oświatowe. Współczesny dyskurs o rywalizacji w szkolnej edukacji. W: M. Kowalski, A. Pawlak, A. Famuł-Jurczak (red.), Przestrzeń edukacyjna – dylematy, doświadczenia i oczekiwania społeczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Zacharuk T. (2011). Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Meritum, 1