Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2019

Dialog Motywujący jako metoda działania we wczesnej interwencji profilaktycznej

Autor: Robert Rejniak ORCIDiD
Rok: 2019
Numer: 1
Strony: 297-311
DOI: 10.34767/PP.2019.01.21

Abstrakt

Na podstawie programu wczesnej interwencji „FreD goes net” w artykule opisano metodę Dialogu Motywującego wykorzystywaną w pracy z młodzieżą wykazującą zachowania ryzykowne. Zostały zaprezentowane założenia teoretyczne, zasady i metody pracy. Autor publikacji zwraca uwagę na charakterystyczne cechy młodych ludzi w okresie dorastania i łączy je z konkretnym oddziaływaniem mającym na celu zmianę niepożądanych zachowań. Artykuł zawiera również przegląd badań dotyczących zastosowania DM w pracy z adolescentami. Badacze są zgodni co do tego, że wiele elementów DM takich jak umiejętne stosowanie technik, używanie języka zmiany, empatyczne reagowanie zgodnie z filozofią i zasadami DM jest obiecującą metodą w pracy z młodzieżą nad zmianą ryzykownych zachowań. Jednocześnie wskazują na konieczność dalszych badań.

Słowa kluczowe

dialog motywujący profilaktyka profilaktyka selektywna profilaktyka wskazująca wczesna interwencja

Bibliografia

Antonowski A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Arkowitz H., Miller W.R, Rollnick S. (2017). Dialog Motywujący w terapii problemów psychologicznych. Przeł. M. Kapera. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Barański C. (2016a). Dialog Motywujący w pracy z młodzieżą podejmującą ryzykowne zachowania seksualne. Praca Socjalna, 31(1), 184-206.

Barański C. (2016b). Dialog Motywujący w pracy z grupami osób podejmującymi zachowania ryzykowne. Psychoterapia, 3(178), 37-52.

Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Barnet E. (2012). Motivational Interviewing for adolescent substance use: A review of the literature. Addictive Behaviors, 37, 1325-1334.

Connors G.J., DiClemente C., Velasquez M.M., Donovan D.M. (2015). Etapy zmiany w terapii uzależnień. Wybór i planowanie interwencji. Przeł. D. Braitwaite. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Davis J.P, Houck J.M., Rowell L.N. i in.(2016). Brief Motivational Interviewing and Normative Feedback for

Adolescents: Change Language and Alcohol Use Outcomes, Journal Substance Abuse Treatmert 65, 66-73.

D’Amico E.J., Houck J.M.,Hunter S. i in. (2015). Group motivational interviewing for adolescents: Change talk and alcohol and marijuana outcomes. Journal Consulting Clinical Psychology National Institute of Health 83(1), 68-80.

D'Amico E.J., Houck J.M., Tucker J.S. i in. (2017). Group motivational interviewing for homeless young adults: Associations of change talk with substance use and sexual risk behavior. Psychology of Addictive Behaviors, 31(6), 688-698.

Gaś Z.B. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.

Karyś J., Szpringer M., Karyś T. (2009). Zmiana motywacji do leczenia osób uzależnionych od alkoholu w trakcie terapii odwykowej. Studia Medyczne, 16, 29-34.

Lizińczyk S. (2016). Adaptacja skali Stadiów Gotowości do Zmiany i Chęci do Podjęcia Terapii (SOCRATES): badania pacjentów oddziałów terapeutycznych dla skazanych uzależnionych od alkoholu i innych środków psychoaktywnych. Przegląd Psychologiczny, 59 (3), 285-308.

McCambridge J., Day M., Thomas B.A., Strang J. (2011). Fidelity to Motivational Interviewing and subsequent cannabis cessation among adolescents. Addiction Behaviors, 36, 749-754.

Miller W.R., Rollnick S. (2010). Wywiad motywujący. Jak przygotować ludzi do zmiany. Przeł. A. Pokojska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Miller W.R., Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Przeł. R. Andruszko. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Naar-King S. Suarez M. (2012). Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi. Przeł. M. Kapera. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ostaszewski K. (2010). Kompendium wiedzy o profilaktyce. W: Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja ETOH.

Ostaszewski K. (2016). Standardy profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

Piotrowicz M., Cianciara D. (2011). Teoria Salutogenezy – nowe podejście do zdrowia i choroby. Przegląd Epidemiologiczny, 65, 521-527.

Porzak R. (2004). Interwencja profilaktyczna. Remedium, 11, 6-7.

Prochaska J.O., Norcross J.C., DiClemente C.C. (2008). Zmiana na dobre. Przeł. A. Majcherczyk. Warszawa: Wydawnictwo Instytut Amity.

Szopiński J., Drobot M. (2011). Facylitacja zmian w obszarze psychicznym i duchowym. Weryfikacja empiryczna za pomocą warsztatów żywego uczenia. Teologia i Moralność, 10, 213-228.

Rejniak R. (2012). Program wczesnej interwencji „FreD goes net” jako program profilaktyki selektywnej i wskazującej. W: D. Rybczyńska-Abdel Kawy (red.), Narkomania w zmieniającym się świecie. Wybrane aspekty. Łódź: Wydawnictwo PRINTPAP.

Rejniak R. (2002). Problematyka uzależnień a nowoczesna psychoprofilaktyka. Problemy Narkolmanii, 3, 38-40.

Rogers C.R. (2012). Sposób bycia. Przeł. M. Karpiński. Poznań: Dom wydawniczy REBIS.

Rosengren D.B. (2013). Rozwijanie umiejętności w dialogu motywującym. Przeł. M. Cierpisz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wysocka E. (2010). Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązania. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.