Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 2 / 2010

Co ukrywa „świat życia” akademickich pedagogów?

Autor: Ryszarda Cierzniewska
Rok: 2010
Numer: 2
Strony: 47-58
DOI: 10.34767/PP.2010.02.04

Abstrakt

W „świecie życia”, a więc w uzgodnionych definicjach znaczących dla danej społeczności sytuacji, może się zawierać „ukryty program” sensów, dotyczących stosunku akademickich nauczycieli do przyszłych pedagogów. Zdystansowany, czy wręcz negatywny stosunek, do dysfunkcjonalnej edukacji i „bezsilnego” nauczyciela może być przenoszony na dwie płaszczyzny. W pierwszej – wpisywać się w przemoc symboliczną, wywieraną przez społeczeństwo na instytucje oświatowe i petryfikować poczucie bezsilności, beznadziei czy niższości u przyszłych adeptów zawodów pedagogicznych. W drugiej – zaangażowanie badawcze akademickich pedagogów, podbudowane negatywnymi założeniami, może wpływać na wyniki, kierunki podejmowanych badań, a także niską motywację do poszukiwania konstruktywnych rozwiązań.

Bibliografia

Bourdieu P., Passeron J-C. (2006). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Tłum. E. Neyman. Warszawa: PWN.

Cierzniewska R. (2008). Kształtowanie umiejętności zawodowych w seminariach nauczycielskich Drugiej Rzeczypospolitej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Cierzniewska R. (2005). Uczony – student, wymiary idealne i realne. Pedagogika Szkoły Wyższej, 26- 27.

Czerepaniak-Walczak M. (2005a). Konsekwencje wzrostu dostępu do szkoły wyższej – janusowe oblicza dynamiki zmiany wskaźnika solaryzacji akademickiej. Pedagogika Szkoły Wyższej, 28.

Czerepaniak-Walczak M. (2005b). Pedagogika u schyłku czy u progu? Dylematy i pytania o współczesne nauki o wychowaniu i kształcenia pedagogów. W: T. Hejnicka-Bezwińska, R. Leppert (red.) Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Czerepaniak-Walczak M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: GWP.

Garfinkel H. (2008). Studia z etnometodologii. Tłum. A Szulżycka. Warszawa: PWN.

Giddens A. (2003). Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji. Tłum. S. Amsterdamski. Poznań: Zysk i S-ka.

Ginsburg M.B., Lift R.T. (1997). Ukryty program akademickiego przygotowania nauczycieli. Z. Kwieciński (red.). Socjologia Wychowania nr XIII.

Gołaszewska M. (1998). Listy o edukacji. W: L. Witkowski (red.) Forum Oświatowe 2(19).

Gołębniak B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – Biegłość – Refleksyjność. Toruń – Poznań: Wydawnictwo Edytor.

Habermas J. (2000). Filozoficzny dyskurs nowoczesności. Tłum. M. Łukasiewicz. Kraków: Universitas.

Habermas J. (2002). Teoria działania komunikacyjnego. T. 2. Tłum. A.M. Kaniowski. Warszawa: PWN.

Kowalik S. (1992). Praktyki dyskryminacyjne a uprzedzenia społeczne. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 1.

Kozielecki J. (2002). Transgresja i kultura. Warszawa: Edytor.

Kubiak-Szymborska E. (2005). Nauczyciele akademiccy – studenci. Między partnerstwem a pozorną stycznością. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane AB.

Kwiecińska R., Kwieciński Z. (1997). Ukryty program w procesie kształcenia nauczycieli w okresie szybkich przemian. Rocznik Pedagogiczny, 20.

Jankowska D. (2009). Kultura współbycia w rzeczywistości współczesnych uczelni. W: A. J. Sowiński, Kultura akademicka w oglądzie pedagogicznym. Pedagogika Szkoły Wyższej, 31.

Krasnodębski Z., Hellen K. (red.) (1993). Świat przeżywany. Warszawa: PIW.

Lewowicki T. (2007). O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki. Warszawa – Radom: Wydawnictwo ITE.

Lewowicki T. (2004). Pedagogika – dziesięć lat później (1994-2004) szkic o kondycji dyscypliny naukowej oraz próbach sprostania potrzebom społecznym. W: M. Dudzikowa, T. Lewowicki (red.) Rocznik Pedagogiczny. T. 27.

Malewska E. (2001). Dylematy rozwojowe szkolnictwa wyższego a pedagogika szkoły wyższej. W: Pedagogika Szkoły Wyższej, 18.

Nowak-Dziemianowicz M. (2001). Oblicza nauczyciela, oblicza szkoły. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ostrowska U. (2004). Studenci wobec godności. Między nieodzownością a kontestacją. Kraków: OW Impuls.

Poznaniak W. (1994). Stygmaty i dylematy etyczne w warunkach zmiany społecznej. W: J. Brzeziński, L. Witkowski (red.) Edukacja wobec zmiany społecznej. Poznań– Toruń: Wydawnictwo Edytor.

Schütz A. (2008). O wielości światów. Tłum. B. Jabłońska. Kraków: Nomos.

Tripp D. (1996). Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. Warszawa: WSiP.

Witkowski L. (2007). Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. T. 1. Warszawa: IBE.