Wzory edukacyjnego wspierania dzieci w rodzinach z klasy średniej
Rok: 2010
Numer: 1
Strony: 75-81
DOI: 10.34767/PP.2010.01.06
Abstrakt
W proponowanym czytelnikowi tekście, na podstawie materiału empirycznego dokonuję próby rekonstrukcji najbardziej charakterystycznych wzorów edukacyjnego wspierania dzieci w rodzinach klasy średniej. Prezentację materiału badawczego poprzedzam zarysem najistotniejszych cech dystynktywnych rodziców polskiej klasy średniej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na cenione przez nich wartości w wychowaniu i edukacji dziecka.
Bibliografia
Bauman Z. (2003). Razem. Osobno, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Beare H., Caldwell B.J., Millikan R.H. (2003). Cechy szkoły efektywnej. W: D. Elsner (red.) Współczesne trendy i koncepcje w zarządzaniu oświatą. Radom: Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr.
Cylkowska-Nowak M. (2004a). Francuskie szkolnictwo wyższe – między otwartym dostępem a selekcją elit. W: M. Cylkowska-Nowak (red.) Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej. Poznań: Wyd. Wolumin.
Cylkowska-Nowak M. (2004b). Szkolnictwo wyższe w Wielkiej Brytanii – podzielony system i selekcja. W: M. Cylkowska-Nowak (red.) Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej. Poznań: Wydawnictwo Wolumin.
Dobrodzicka G. (1999). Ewolucja wartości rodzinnych, W: L. Beskid (red.) Zmiany w życiu Polaków w gospodarce rynkowej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Domański H. (2002). Polska klasa średnia. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
Giza-Poleszczuk A. (2000). Przestrzeń społeczna, W: A. Giza-Poleszczuk, M. Marody, A. Rychard (red.) Strategie i system. Polacy w obliczu zmiany społecznej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Grzeszczyk E. (2003). Sukces. Amerykańskie wzory — polskie realia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Kohn M.L. (1986). Klasa społeczna a relacje rodzice-dziecko: interpretacja zależności, W: M.L. Kohn, C. Schooler, Praca a osobowość, Warszawa: PWN.
Koop I., Lippitz W. (2003). „Moje nieczyste sumienie jest superwrażliwe”. Badania nad dzieciństwem w Niemczech, W: D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.) Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Leszkowicz-Baczyńska Ż. (2001). Rodzina w klasie średniej w zmieniającej się rzeczywistości (na przykładzie kategorii przedsiębiorców). W: Z. Tyszka (red.) Współczesne rodziny polskie — ich stan i kierunek przemian. Poznań: WN UAM.
Lippitz W., Heike F. (2001). Realia wychowawcze – wymagania wobec rodziny i postawa oczekiwania wobec szkoły. W: B. Śliwerski (red.) Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Mach E., Mach Z. (1998). Nowe podziały i elity w polskiej szkole, W: K. Pacławska (red.) Tradycja i wyzwania. Edukacja. Niepodległość. Rozwój. Kraków.
Moore R. (2006). Socjologia edukacji, W: B. Śliwerski (red.) Pedagogika. T. 2. Gdańsk: GWP.
Murphy P.J. (2003). Kierowanie szkołą jutra: współpraca, współpraca, współpraca. W: D. Elsner (red.) Współczesne trendy i koncepcje w zarządzaniu oświatą. Radom: Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr.
Ortner S.B. (2004). Pokolenie X. Antropologia w świecie nasyconym mediami. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: PWN.
Palska H. (2002). Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Speck O. (2005). Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Szkudlarek T. (2005). „Koniec pracy” czy koniec zatrudnienia? Edukacja wobec presji światowego rynku. W: A. Kargulowa, S. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.) Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wachowiak A. (2001). Modele życia rodzinnego przedstawicieli klas średnich. W: Z. Tyszka (red.) Współczesne rodziny polskie — ich stan i kierunek przemian. Poznań: WN UAM.