Edukacja a kultura szkoły
Rok: 2010
Numer: 1
Strony: 105-112
DOI: 10.34767/PP.2010.01.09
Abstrakt
Artykuł dotyczy zagadnienia kultury edukacji. Jest to wynik konkluzji nad edukacją. Współcześni nauczyciele nie interesują się swoimi uczniami i wcale im to nie przeszkadza. Dla nauczyciela najważniejsze jest, by zrealizować program nauczania. Jaka jest prawda dotycząca kultury edukacyjnej, jaką reprezentują nauczyciele? Czy nauczyciel jest najważniejszym elementem systemu szkolnego? Rzeczywistość dostarcza informacji, że odpowiedzi na wyżej postawione pytania są twierdzące. Cała kultura edukacji wciąż się zmienia. Wielu nauczycieli zapomina, że szkoła to nie tylko mury. W środku budynku, jakim jest szkoła, znajdują się ludzie o określonej etyce i osobowości. Zachowanie nauczycieli w wielu przypadkach utrudnia uczniom branie z nich moralnego przykładu.
Bibliografia
Bruner J. (2006). Kultura edukacji. Przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Wstęp A. Brzezińska. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Denek K., Przyszczypkowski K., Urbański-Korż R. (red.) (2001). Aksjologiczne podstawy edukacji. Poznań-Warszawa: Wydawnictwo Edytor.
Jaroszyński P. (2005). Edukacja na rozdrożu cywilizacji. W: P. Jaroszyński, P. Tarasiewicz (red.) Filozofia i edukacja. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Klus-Stańska D. (2005). Rzecz o ryzyku kulturowej nieadekwatności edukacji szkolnej. Forum Oświatowe, 1.
Miluska J. (2005). Iluzoryczna obecność tożsamości społecznej w edukacji politycznej w społeczeństwie obywatelskim. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (red.) Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości). Cieszyn: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Polak K. (2007). Kultura szkoły. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Skrzydlewski P. (2005). Prawo człowieka do edukacji. W: P. Jaroszyński, P. Tarasiewicz (red.) Filozofia i edukacja. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Szkudlarek T. (2005). „Koniec pracy” czy koniec zatrudnienia? Edukacja wobec presji światowego rynku. W: A. Kargulowa, S. M. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.) Rynek i kultura neoliberalna a edukacja. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.