Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2017

Studium przypadku w badaniach nad edukacją. Istota i paleta zastosowań

Autor: Henryk Mizerek ORCIDiD
Rok: 2017
Numer: 1
Strony: 9-22
DOI: 10.34767/PP.2017.01.01

Abstrakt

Zadaniem, jakie postawił sobie autor tego artykułu, jest analiza dylematów metodologicznych, z którymi trzeba się zmierzyć w trakcie projektowania badań pedagogicznych prowadzonych w ramach strategii studium przypadku. Prezentowane treści odnoszą się do pytania, w jaki sposób przyjmowane przez badaczy założenia ontologiczne i epistemologiczne odkreślają sposób definiowania przypadku, jego granice oraz myślenie o doborze metod. Drugą warstwą tekstu jest pytanie o naukowy status studium przypadku oraz relacje między teorią naukową a praktyką badawczą.

Słowa kluczowe

badania strategie badań jakościowych studium przypadku

Bibliografia

Adrjan B. (2011). Kultura szkoły: w poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Anderson R.A., Crabtree B.F., Steele D.J., Mcdaniel R.R. (2005). Case Study Research: The View From Complexity Science. Qualitative Health Research, 15(5), 669-685.

Andreasson I., Ohlsson L., Assarson I. (2015). Operationalizing equity: The complexities of equity in practice. Education, Citizenship and Social Justice, 10(3), 266-277.

Bagnoli A. (2009). Beyond the standard interview: the use of graphic elicitation and arts-based methods Q R. Qualitative Research, 9(5), 547-570.

Bassey M. (1999). Case study research in educational settings. Buckingham Philadephia: Open University Press.

Bassey M. (2003). Case study research. W: J. Swann, J. Pratt (red.), Educational research in practice. Making sens of methodology (s. 111-123). London and New York: Continuum.

Charmaz K. (2014). Constructing grounded theory. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage.

Cousins J. B., Earl L. M. (1992). The Case for Participatory Evaluation. Educational Evaluation and Policy Analysis, 14(4), 397-418.

Dellschaft K., Staab S. (2006). On How to Perform a Gold Standard Based Evaluation of Ontology Learning. Proceedings of the International Semantic Web Conference (ISWC).

Denzin N. K., Y. S. Lincoln (red.) (2010). Metody badań jakościowych, t. 1. Warszawa: PWN.

Donmoyer R., Galloway F. (2010). Reconsidering the Utility of Case Study Designs for Researching School Reform in a Neo-Scientific Era: Insights From a Multiyear, Mixed-Methods Study. Educational Administration Quarterly, 46(1), 3-30.

Farrell T.S., Ives J. (2014). Exploring Teacher Beliefs and Classroom Practices through Reflective Practice: A Case Study. Language Teaching Research, 1-17.

Gajda J. (2016). Walory studium przypadku i autobiografii. Refleksje z własnych doświadczeń i z lektury nieobojętnych tekstów. Ruch Pedagogiczny, 1, 93-108.

Glaser B.G. (2008). Conceptualization: On theory and theorizing using grounded theory. International Journal of Qualitative Methods, 1, 23-38.

Grzesiak J. (2008). Ewaluacja w dialogu wobec badań jakościowych w edukacji. W: J. Grzesiak (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Dialog w ewaluacji – ewaluacja w dialogu (pp. 89-97). Kalisz – Konin.

Hoadley U. (2006). Analysing pedagogy: the problem of framing. Journal of Education, 40, 15-34.

House E., Howe K. (2000). Deliberative democratic evaluation. W: L. DeStefano, K. Ryan (red.), Evaluation as a democratic process: Promoting inclusion dialogue, and deliberation. San Francisco: Jossey- Bass.

House E.R., Howe K. (2005). Deliberative Democratic Evaluation. W: S. Mathison (red.), Encyclopedia of Evaluation (s. 105-109). Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.

Jaskuła S., Korporowicz L. (2014). Odrębność i współgranie. Polskie relacje diagnostyki i ewaluacji edukacyjnej. Ruch Pedagogiczny, 2.

Jemielniak D. (2012). Badania jakościowe. Podejscia i teorie. Warszawa: Państwowe Wydawn. Naukowe.

Kamińska A. (2014). Ewaluacja jako element organizacji uczącej się. Studia Pedagogiczne, 24.

Kim S.J. (2016). The role of peer relationships and interactions in preschool bilingual children’s responses to picture books. Journal of Early Childhood Literacy, 16(3), 311-337.

Konecki K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN

Korporowicz, L. (2011). Zmienne losy polskiej ewaluacji. Pomiędzy nadzieją, animacją i konfuzją. W: B. Niemierko, K. Szmigiel (red.), Ewaluacja w edukacji. Koncepcje. Metody. Perspektywy. Kraków: Grupa Tomani.

Korporowicz L. (2013). Społeczna etyka ewaluacji. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(64), 35-45.

Lance A. (2010). A case study of two schools: identifying core values conducive to the building of a positive school culture. Management in Education, 24, 118-123.

Lefstein A., Snell J. (2013). Beyond a unitary conception of pedagogic pace : quantitative measurement and ethnographic experience, British Educational Research Journal, 39(1), 73-106.

Lewowicki T. (2016). O pryncypiach metodologicznych – wspomnienia czy standardy uprawiania nauki? Ruch Pedagogiczny, 1, 5-15.

MacDonald B., Walker R. (1975). Case study and the Social Philosophy of Educational Research. Cambridge Journal of Education, 5(1), 2-11.

Meo A.I. (2010). Picturing Students Habitus: the advantages and limitation of PE Interviewing in a qualitative study in the City of Buenos Aires. International Journal of Qualitative Methods, 9(2), 149-171.

Merriam S.B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. San Francisco: Jossey-Bass.

Mertens D.M. (2010). Research and Evaluation in Education and Psychology. Los Ageles, London, New Dehli, Singapore, Washington DC: Sage Publications, Inc.

Mizerek H. (2012). Jakość edukacji. Dyskursy, które wybrzmiały milcząc. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (s. 13-28). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mizerek H. (2015). Evidence-Based Practice in Education: Premises, Dilemmas, Prospects. Forum Oświatowe, 27(2), 25-40.

Norris N. (2015). Democratic evaluation: The work and ideas of Barry MacDonald. Evaluation, 21(2), 135-142.

Nowotniak J. (2012). Etnografia wizualna w badaniach i praktyce, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nowotniak J. (2013). Badania etnograficzne z elementami wizualnymi w kształceniu akademickim – możliwości i ograniczenia. Opuscula Sociologica, 4, 17-31.

Osgood J. (2015). Putting posthumanist theory to work to reconfigure gender in early childhood: When theory becomes method becomes art. Global Studies of Childhood, 5(3), 346-360.

Quinn S., Owen S. (2016). Digging deeper: Understanding the power of ’student voice. Australian Journal of Education, 60(1), 60-72.

Rendtorff J. D. (2015). Case Studies, Ethics, Philosophy, and Liberal Learning for the Management Profession. Journal of Management Education, 39(1), 36-55.

Rubacha K. (2008) Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP

Ruczko M. (2010), Studium przypadku w naukach humanistycznych. W: H. Kędzierska (red.), Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych. Olsztyn: Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Rule P., John M. V. (2015). A Necessary Dialogue : Theory in Case Study Research. International Journal of Qualitative Methods, 1-11.

Ryan K. (2005). Democratic Evaluaton Approaches for Equity and Inclusion. The Evaluation Exchange, XI(3), 2-3.

Simons H. (2009). Case Study Research in Practice. London and New York: Sage Publications, Inc.

Stake R.E. (1995). The Art of Case Study Research. Thousand Oaks: Sage Publications.

Stake R.E. (1997). Studium przypadku. W: L. Korporowicz (red.), Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Thomas G. (2011). A Typology for the Case Study in Social Science Following a Review of Definition, Discourse, and Structure. Qualitative Inquiry, 17(6), 511-521.

Tight M. (2010). The curious case of case study: a viewpoint. International Journal of Social Research Methodology, 13(4), 329-339.

Van Wynsberghe R., Khan S. (2007). Redefining Case Study. International Journal of Qualitative Methods, 6, 80–94.

Vedung E. (2010). Four Waves of Evaluation Diffusion. Evaluation, 16(3), 263-277.

Wilson S. M., Gudmundsdottir S. (1987). What is this a case of? Exploring some conceptual issues in case study research. Education and Urban Society, 20(1), 42-54.

Xu J. (2003). Promoting School-Centered Professional Development through Teaching Portfolios: A Case Study. Journal of Teacher Education, 54(4), 347-361. http://doi.org/10.1177/0022487103255015

Yin R. (2009). Case study research: Design and methods. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications Ltd.

Yin R. (1994). Case study research: Design and methods. Beverly Hills: Sage Publications.