Jak konsumpcja stała się osią naszej tożsamości
Rok: 2009
Numer: 2
Strony: 20-31
DOI: 10.34767/PP.2009.02.02
Abstrakt
Celem artykułu jest nakreślenie przemian modelu konsumpcji i ich wypływu na sposób budowania tożsamości. Podjęto w nim próbę poszukiwania początków zjawiska konsumpcji. Odniesiono się do analiz G. McCrakena, który twierdzi, iż początki rozwoju społeczeństwa konsumpcyjnego można odnaleźć w szesnastowiecznej Anglii, i N. McKendricka, który upatruje narodzin społeczeństwa konsumpcyjnego w osiemnastowiecznej Anglii. Ponadto analizie zostały poddane główne mechanizmy i czynniki wpływające na rozwój społeczeństwa konsumpcji celem ukazania, jak owe zmiany modyfikują oczekiwania i sposób konstruowania tożsamości jednostki. Podjęty został także wątek starego i nowego typu konsumpcji, a mianowicie „patyny” i „mody”.
Bibliografia
Baudillard J. (2000). The System of Object. London-New York: Verso.
Bell D. (1998). Kulturowe sprzeczności kapitalizmu. Warszawa: WN PWN.
Bogunia-Borowska M., Śleboda M. (2003). Globalizacja i konsumpcja – dwa dylematy współczesności. Kraków: Universitas.
Chaney D. (1996). Lifestyles. London: Rutledge.
Czerwiński M. (1976). Pojęcie stylu życia i jego implikacje. W: A. Siciński (red.) Styl życia. Koncepcje i propozycje. Warszawa: PWN.
Dauglas M., Isherwood B. (1979). The World of Good: Thowards an Anthropology of Consumption, London: Allen Lane.
Debord G. (1998). Społeczeństwo spektaklu. Gdańsk: Słowo/obraz/terytoria.
Featherstone M., Van Raaij F., Schwartz S. H., Bilsky W. (2001). Zachowania konsumenta. W: M. Lambkin, G. Foxall, F. Van Raaij, B. Heilbrunn (red.) Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie. Warszawa: WN PWN.
Godzic W. (1996). Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej. Kraków: Rabid.
Jacyno M. (1997). Iluzje codzienności teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu. Warszawa: Wyd. IFiS PAN.
Kłoskowska A. (1990). Teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu. Wstęp do wydania polskiego. W: P. Bourdieu, J.- C. Passeron. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: WN PWN.
Kołakowski L. (2005). Obecność mitu. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Krajewski M.(1997). Konsumpcja i współczesność. O pewnej perspektywie rozumienia świata społecznego. Kultura i Społeczeństwo, 3.
Łagoda J. (2002). Zbiór obcych czy efemeryczna wspólnota. Refleksje nad typem człowieka w kontekście kultury konsumenckiej. W: W. Godzic, A. Fulińska, M. Filiciak (red.) Kultura popularna. Kraków: Rabid.
Makowski G. (2003). Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego. Warszawa: Trio.
McCraken G. (1988). Culture and Consumption – New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities. Bloomington: Indiana University Press.
McKendrick N., Brewer J., Plumb J. H. (1982). The Birth of a Consumer Society: The Commercialization of Eighteenth Century England. Bloomington: Indiana University Press.
Poynor R. (2001). Obey the Giant. Life in Image World. London: August.
Ritzer G. (2001). Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: Wyd. Literackie Muza.
Ritzer G. (2003). Makdonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa: Wyd. Literackie Muza.
Simmel G. (1980). Filozofia mody. W: S. Magala (red.) Simmel. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Strinati D. (1998). Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Veblen T. (1998). Teoria klasy próżniaczej. Warszawa: Wyd. Literackie Muza.