Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 2 / 2009

Przemiany programu nauczania obowiązkowego w Norwegii

Autor: Anna Mańkowska ORCIDiD
Rok: 2009
Numer: 2
Strony: 77-89
DOI: 10.34767/PP.2009.02.06

Abstrakt

Co świat sądzi na temat Norwegii? Bogactwo ropy naftowej, polarne noce i narciarstwo, niedźwiedzie, jednolite nauczanie, szczęśliwi uczniowie – które z tych elementów są prawdą, a które mitem? Norwegia ze swoim specyficznym ustrojem politycznym i silnie naznaczonymi wartościami stanowi niezwykle ciekawy przykład kształtowania się polityki edukacyjnej. Poprzez ukazanie krótkiego rysu historii szkoły norweskiej starałam się przedstawić kolejno wprowadzane reformy edukacyjne, które wywarły znaczący wpływ na kształt obecnej szkoły. Zmieniająca się strategia realizacji obowiązku szkolnego wprowadzała zmiany, a realizowane reformy były przygotowywane ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb społeczeństwa oraz jego wartości kulturowych. Znamiennym przykładem tego zjawiska jest edukacja realizowana „poza drzwiami szkolnymi” – outdoor education. Tekst został wzbogacony o moje prywatne doświadczenia z edukacją obowiązkową oraz realizacją outdoor education.

Bibliografia

Dokka H. (1981). Reformarbeid i Norsk skole: 1950-ĺrene-1980. Oslo: NKS-forlaget.

Gran P., Mĺrtenson F., Lindbald B., Nilsson P., Ekkman A. (2005). Ute pĺ dagis. Oslo: Alnarp.

Maagerř E., Simonsen B. (2005). Norway: Society and Culture. Aurskog: PDC Tangen.

The Royal Ministry of Education, Research and Church Affairs (1994). Core curriculum for primary, secondary and adult education in Norway. Oslo: Norwegian Board of Education.

Utdannings og Forskningsdepartementet - U.F.D. (2005). Lćreplan for grunnskolen og videregĺende opplćring. Kunnskapslřftet.

Wsetersjř J. (2007). Friluftsliv in Norway. In Lagestrřm. Aachen: Mayer&Mayer Verlag.