Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2017

Ewaluacja – badanie nie do końca (za)stosowane

Autor: Justyna Nowotniak ORCIDiD
Rok: 2017
Numer: 1
Strony: 23-40
DOI: 10.34767/PP.2017.01.02

Abstrakt

Celem artykułu jest pokazanie złożonej zależności ewaluacji edukacyjnej od stosowanych badań ewaluacyjnych w pedagogice. Przedmiotem analizy są efekty metaewaluacji procesu ewaluacji wewnętrznej nazwanej Fotoewaluacją społecznej architektury szkoły. Opis doświadczeń poczyniony z perspektywy „krytycznego przyjaciela ewaluacji” (zgromadzonych przez autora w trakcie wdrażania Systemu Ewaluacji Oświaty), jest punktem wyjścia dla określenia dylematów oraz perspektyw rozwojowych ewaluacji edukacyjnych w Polsce.

Słowa kluczowe

badania badania w edukacji ewaluacja pedagogika

Bibliografia

Angrosino M.V. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Alkin M.C., Taut S.M. (2003). Unbundling evaluation use. Studies in Educational Evaluation, 29.

Babbie E. (2006). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gallegos A. (1994). Meta-evaluation of School Evaluation Models. Studies in Educational Evaluation, 20.

Greene J.C. (2006). Evaluation, democracy, and social change. W: The SAGE Handbook of Evaluation I.F. Shaw, J.C. Greene, M.M. Mark (red.), Thousands Oaks-London: Sage Publications Ltd.

Greenwood D.J., Levin M. (2009). Reforma nauk społecznych i uniwersytetów przez badania interwencyjne. W: N.K. Denzina i Y.S. Lincoln (red.) Metody badań jakościowych. T. 1. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Guba E., Lincoln Y. (1989). Fourth Generation Evaluation. London, Thousand Oaks, New Delh: Sage Publications, Inc.

House E., Howe K. (2000). Deliberative Democratic Evaluation. W: L. DeStefano, K. Ryan (red.), Evaluation as a Democratic Process: Promoting Inclusion Dialogue, and Deliberation. San Francisco: Jossey-Bass.

Korporowicz L. (2011). Ewaluacja jako animacja. W kierunku ewaluacji piątej generacji. W: Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym Refleksje, G. Mazurkiewicz (red.), Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagielońskiego.

Korporowicz L. (2011a). Zmienne losy polskiej ewaluacji. Pomiędzy nadzieją, animacją i konfuzją. W: Ewaluacja w edukacji. Koncepcje. Metody. Perspektywy, B. Niemierko, K. Szmigiel (red.), Kraków: Grupa Tomami.

Lakerveld J. van (2010). Dialog i rozwój w ewaluacji. W: G. Mazurkiewicz, Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Autonomia. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

MacBeath J., M. Schratz, Meuret D. Jakobsen L. (2003). Czy nasza szkoła jest dobra. Warszawa: WSiP.

Mazurkiewicz G. (2011). Reforma w nadzorze pedagogicznym jako projekt cywilizacyjny. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym Refleksje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mizerek H. (2011). Efektywna autoewaluacja w szkole – jak ją sensownie zaprojektować i przeprowadzić. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Autonomia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mizerek H. (2011a). Tam, gdzie kończą się zaklęcia, a zaczyna ewaluacja. W: B. Niemierko, M.K. Szmigiel (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Grupa Tomami.

Mizerek H. (2012). Dyskretny urok ewaluacji. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jak być jeszcze lepszym? Ewaluacja w edukacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Nowotniak J. (2012). Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej. Kraków: Wyd. IMPULS.

Patton M.Q. (2008). Utilization-Focused Evaluation. Thousand Oaks: Sage Publications.

Patton M.Q. (2012). Essentials of Utilization-Focused Evaluation. Thousand Oaks: Sage Publication.

Sartori G. (2007). Homo videns. Telewizja i postmyślenie, tłum. J. Uszyński. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Schratz M. (1997). Metodologia samoewaluacji. W: H. Mizerek (red.), Ewaluacja w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo MG.

Scriven M. (2005). Logic of Evaluation. W: S. Mathison (red.), Encyclopedia of Evaluation. Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.

Simons H. (1987). Getting to Know Schools in a Democracy. A Politics and Process of Evaluation. London: Routledge.

Simons H. (1997). Samoewaluacja szkoły. W: H. Mizerek (red.), Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów. Olsztyn: MG.

Simons H. (2009). Case Study Research in Practice. London-New York: Sage Publications, Inc.

Stake R. (1995). The Art Af Case Study Research. Thousand Oaks, London, New Dehli: Sage Publications, Inc.

Stufflebeam D.L. (2001). The Metaevaluation Imperative. American Journal of Evaluation, 22(2).

Śliwerski B. (2013). Pedagogika jako (nie-)gorsza inna nauka. Studia Edukacyjne, 28.

Tołwińska-Królikowska E. (2010). Autoewaluacja w szkole. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Worthen B.R. (1990). Program evaluation. W: H.J. Walberg, G.D. Haertel (red.), The International encyclopedia of educational evaluation. Oxford – New York: Pergamon Press.

Znaniecki F. (1998). Education and Social Change. Edited and introduced by Elżbieta Hałas, Peter Lang, Frankfurt am Main.