Street Fashion of Japan jako próba konstruowania tożsamości młodzieży japońskiej
Rok: 2009
Numer: 1
Strony: 59-80
DOI: 10.34767/PP.2009.01.05
Abstrakt
Młodość jest fazą życia, w której podejmowane są liczne próby poszukiwania i konstruowania tożsamości. Konstrukcje tożsamości w czasach ponowoczesnych charakteryzują się ogromnym zróżnicowaniem, zmiennością i ulotnością. Celem artykułu jest przedstawienie interesujących „eksperymentów” młodych Japończyków wokół tożsamości, których wyrazem jest specyficzny styl ubierania się nazywany japońską modą uliczną. Prezentacja młodzieżowych kreacji umieszczona została w realiach społecznych i kulturowych Japonii.
Bibliografia
Ai (2003). Paradise Kiss – ekscentryczny świat japońskiej mody. Kawaii, 07(47).
Bator J. (2004). Japoński wachlarz. Warszawa: Wydawnictwo Twój Styl.
Bauman Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 2.
Bauman Z. (2001). Tożsamość – jaka była, jest, i po co? W: A. Jawłowska (red.) Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo LTW.
Befu H. (1986). The Social and Cultural Background of Child Development in Japan and the United States. W: H. Stevenson, H. Azuma, K. Hakuta (red.) Child Development and Education in Japan. New York: Freeman.
Bokszański Z. (1984). Koncepcja siebie a obraz innego. Kultura i Społeczeństwo, 2.
Bokszański Z. (1989). Tożsamość, interakcja, grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie socjologicznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Bokszański Z. (2006). Tożsamości zbiorowe. Warszawa: PWN.
Burszta J., Kuligowski W. (1999). Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Cylkowska-Nowak M. (1998). Obywatel Japonii – w poszukiwaniu ideału W: Z. Melosik, K. Przyszczypkowski (red.) Wychowanie obywatelskie: studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne. Poznań - Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Cylkowska-Nowak M. (2000). Społeczne funkcje szkolnictwa w Japonii i Stanach Zjednoczonych. Studium z pedagogiki porównawczej. Poznań - Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Cylkowska-Nowak M. (2008). Wybór szkoły w Japonii – uwarunkowania polityczne i społeczne a polityka oświatowa. Edukacja. Studia, Badania, Innowacje, 2(102).
De Vos G. A. (1975). Socialization for Achievement. Essays Psychology of the Japanese. Berkeley: University of California Press.
Domachowski W. (1993). Społeczne i kulturowe uwarunkowania patologii. W: H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
Erikson E. (1968). Identity, Youth and Crisis. New York: Norton.
Hałasa D. (2004). Życie codzienne w Tokio. Warszawa: Wydawnictwo „Dialog”.
Jawłowska A. (2001). Tożsamość na sprzedaż. W: A.Jawłowska (red.) Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo LTW.
Kon I. S. (1987). Odkrycie „ja”. Warszawa: PIW.
Korzycki R. (2006). Emancypantki. Polityka, 15(2550).
Lebra T. S. (1984). Japanese Women. Constraint and Fulfillment. Honolulu: University of Hawaii Press.
London J. (1992). A Half Step Behind. Japanese Women Today. Rutland – Tokyo: Charles E. Tuttle Company.
Macias P., Evers I., Nonaka K. (2007). Japanese Schoolgirl Inferno – Tokyo Teen Fashion Subculture Handbook. San Francisco: Books.
Matsuda I. (2004). Deliberately Regulated Consumption?: Discourse on School Uniforms. Kobe University.
Melchior M. (1990). Społeczna tożsamość jednostki. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, ISNS.
Melchior M. (1993). Kategoria tożsamości jako wyzwanie badawcze. W: A. Jawłowska, E. Tarkowska, M. Kempy (red.) Kulturowy wymiar przemian społecznych. Warszawa: PWN.
Melosik Z. (1999). Ponowoczesny świat konsumpcji. W: Z. Melosik (red.) Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji. Toruń– Poznań: Wydawnictwo „Edytor”.
Melosik Z., Szkudlarek T. (1998). Kultura, tożsamość i edukacja: migotanie znaczeń. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Michalski K. (1995). Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy z Castel Gandolfo. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Murakami H. (2007). Po zmierzchu. Warszawa: Muza S.A.
Nishimura K. (1995). Trzęsienie ziemi w Kobe. Wiadomości z Japonii, 3.
Rohlen T. P. (1977). Harmony and Strength. Berkley: University of California Press.
Sakurai A. (2006). Koniec niewinności. Poznań: Vesper.
School Uniform Association of Tokyo (1981). Toward Unification of Education and School Uniforms.
Starzyńska A. (2004). Moda (nie) tylko dla dziewcząt. MangaZyn, 04.
Szwed R. (1999). Ontologiczne podstawy koncepcji tożsamości. Studia Socjologiczne, 3.
Taylor C. (1995). Źródła współczesnej tożsamości. W: K. Michalski (red.) Tożsamość w czasach zmiany. Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Znak.
Tillmann K.-J. (1996). Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa.
Von Kopp B. (1990). Zeit fur Schule: Japan. Köln – Wien.