Makdonaldyzacja czy wychowanie?
Rok: 2008
Numer: 2
Strony: 51-60
DOI: 10.34767/PP.2008.02.04
Abstrakt
Makdonaldyzacja to pojęcie, które w istotny sposób określa czasy, w jakich żyjemy. Czy zdajemy sobie sprawę, co owa makdonaldyzacja tak naprawdę oznacza? Czym się charakteryzuje? Jakie zmiany społeczne pojawiają się wraz z jej coraz silniejszym wpływem? W artykule przedstawiono to niezwykle złożone zjawisko, opisano perspektywy, jakie otwiera i jednocześnie zagrożenia, jakie może spowodować w sferze funkcjonowania społecznego. Opracowanie w dużej mierze opiera się na publikacjach amerykańskiego autora George’a Ritzera, który interesując się tym zagadnieniem, wnikliwie je analizuje. Warto podkreślić, że tekst nie zawiera żadnych gotowych, jednoznacznych odpowiedzi, dotyczących pojęcia makdonaldyzacji. Jednakże może być zalążkiem do wielu przemyśleń i refleksji, własnych opinii i sądów oraz źródłem bliższego poznania tego zjawiska.
Bibliografia
Baudrillard J. (2005). Symulakry i symulacja. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Baudrillard J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne – jego mity i struktury. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Bauman Z. (2000). Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika. Warszawa: PIW.
Bauman Z. (1992). Nowoczesność i zagłada. Warszawa: Biblioteka Kwartalnika Masada.
Bauman Z. (2000). Życie na przemiał. Kraków: WL.
Debord G. (2006). Społeczeństwo spektaklu oraz rozważania o społeczeństwie. Warszawa: PIW.
Eriksen T. H. (2003). Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji. Warszawa: PIW.
Fukuyama F. (2004). Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Fromm E. (1999). Mieć czy być. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Fromm E. (2000). Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Fromm E. (2001). Ucieczka od wolności. Warszawa: Czytelnik.
Huxley A. (1988). Nowy wspaniały świat. Kraków: WL.
James F. (1988). Postmodernizm albo kulturowa logika późnego kapitalizmu. Pismo, 4, s. 14-17.
Markowski A., Pawelec R. (2001). Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych. Warszawa: Wydawnictwo WILGA.
Mathews G. (2005). Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki. Warszawa: PIW.
Melosik Z., Szkudlarek T. (1998). Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Picht G. (1981). Odwaga utopii. Warszawa: PIW.
Postman N. (2001). W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może doskonalić naszą przyszłość. Warszawa: PIW.
Rawicz J., Bydlińska-Czerneszczyk Z., Mariawska E., Ostrowska W., Jewolokimow E., Godlewski W. (red.) (2003). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Reeves B., Nass C. (2005). Media i ludzie. Warszawa: PIW.
Rifkin J. (2003). Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Ritzer G. (2004). Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Ritzer G. (2005). Makdonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Stiglitz J. E. (2004). Globalizacja. Warszawa: WN PWN.
Szczepański J. (1981). Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Znaniecki F. (1974). Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warszawa: PWN.