Metoda set induction w nauczaniu
Rok: 2008
Numer: 1
Strony: 105-115
DOI: 10.34767/PP.2008.01.07
Abstrakt
Metoda aktywnego wprowadzania w temat – nazywana w literaturze dydaktycznej metodą set induction, wydaje się być niedoceniana, a trudno jej przecież odmówić wyjątkowo pozytywnej roli w nauczaniu. Wymaga od nauczyciela raczej inwencji i błysku niż wysiłku i czasu, poświęconych na przygotowanie lekcji. Zajęcia nauczycieli stosujących tę metodę stają się ciekawsze, bardziej przez uczniów lubiane i oczekiwane. Uczeń czuje, że staje się podmiotem nauczania i jednocześnie partnerem nauczyciela. Badania dotyczące oceny efektywności i zasadności stosowania metody set induction (przeprowadzone wśród uczniów liceum) wskazują, że jej stosowanie wpływa na lepsze zrozumienie treści lekcji, podnosi zainteresowanie i skupienie uczniów, wpływa także pozytywnie na atmosferę w klasie i lepszy kontakt młodzieży z nauczycielem.
Bibliografia
Bernacka D. (2001). Od słowa do działania. Warszawa: WA ŻAK.
Cohen L., Manion L., Morrison K. (1999). Wprowadzenie do nauczania. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.
Duminuco V. J. SJ (1999). Metody wychowawcze w jezuickich szkołach. Materiały szkoleniowe. Ignacjański model wychowania, Ewaluacja. Gdynia: CKLiW im. Pedro Arrupe.
Grygier U. (2002). Kilka słów o przyrodzie. Biologia w szkole, 2. Warszawa: WSiP.
Hetmańska H. (2000). A może by tak wejść? Biuletyn Metodyczny dla nauczycieli – Być dla innych. Gdynia: CKLiW im. Pedro Arrupe.
Komisja ICAJE. Pedagogia Ignacjańska – podejście praktyczne (1994). Warszawa: Kuria Prowincji Wielkopolsko-Mazowieckiej Towarzystwa Jezusowego.
List od prof. W.G. Camp do P.Wojtkowiak z dn. 25.01.2006 r. (tłumaczenie własne).
Okoń W. (1958). Proces nauczania. Warszawa: PZWS.
Perrot E. (1995). Efektywne nauczanie. Warszawa: WSiP.
Półturzycki J. (1985). Lekcja w szkole współczesnej. Warszawa: WSiP.
Robertson J. (1998). Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie. Warszawa: WSiP.
Silberman M. (2004). Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków: OE.
Wojtkowiak P. (2006). Zastosowanie metody set induction dla poprawy efektywności nauczania i uczenia się. Praca końcowa w ramach Studiów Podyplomowych z Metodyki nauczania i etyki pracy pedagogicznej. WSFP Ignatianum w Krakowie / Centrum Arrupe w Gdyni.
Żmudziński W. (2001). Metodologia uczenia się. Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha.