Edukacja międzykulturowa w Republice Włoskiej
Rok: 2008
Numer: 1
Strony: 117-129
DOI: 10.34767/PP.2008.01.08
Abstrakt
Problem obecności imigrantów w Republice Włoskiej i ich uczestnictwo w życiu szkolnym przybiera na sile, sytuując Italię w gronie państw europejskich o intensywnej imigracji. W rzeczywistości naznaczonej takimi warunkami powstaje pytanie o jakość edukacji proponowanej przez państwo wszystkim uczniom, również tym o obywatelstwie innym niż włoskie. Badania terenowe we włoskich szkołach oraz krytyczna analiza literatury włoskojęzycznej pozwala zapoznać się z tym zagadnieniem i przyjrzeć się zarówno oficjalnym dokumentom jak i praktyce szkolnej. Artykuł zawiera krótki przegląd literatury przedmiotu, wraz z odniesieniem do literatury polskiej, oraz opis praktycznej implementacji idei międzykulturowości w klasie szkolnej.
Bibliografia
Annali della Pubblica Istruzione. (1995). L’educazione interculturale nei programmi scolastici. Le Monnier: Firenze.
Circolare ministeriale nr 205 dal 16 luglio 1990.
Decreto del Presidente della Repubblica nr 394 dal 31 agosto 1999.
Decreto del Presidente della Repubblica nr 275 dal 8 marzo 1999.
Eurydice. (2006). Schede sintetiche nazionali sui sistemi educativi e sulle riformein corso in Europa: Italia. Commissione Europea. Edizione.
Favaro G., Lunatti L. (red.) (2004). L’intercultura dalla A alla Z. Milano: FrancoAngeli
Favaro G. (2004). L’educazione interculturale in Italia. Una scelta possibile e necessaria. W: Favaro G. i Lunatti L. (red.) L’intercultura dalla A alla Z., s. 21-37. FrancoAngeli: Milano.
Gambino A. (1996). Gli altri e noi: la sfida del multiculturalismo. Bologna: Il Mulino.
Grzybowski P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzynarodowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Korporowicz L. (1997). Wielokulturowość a międzykulturowość. Od reakcji do interakcji. W: Kempny M., Kapciak A. U progu wielokulturowości. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Legge nr 53 del 28 marzo 2003. L’Europa dell’istruzione. Sviluppo e promozione della dimensione europea dell’educazione.
Legge nr 943 del 30 dicembre 1986.
Protocollo di Intesa tra il Ministero della Pubblica Istruzione (MPI) a il Touring Club Italiano (TCI). (2007). Dialogo interculturale e convivenza democratica: l’impegno progettuale della scuola. Roma.
Walzer M. (1997). On toleration. New Heaven& London: Yale University Press.
Zoletto D. (2007). Straniero in classe.Una pedagogia dell’ospitalitŕ. Milano: Cortina editore.