Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2017

Między etnochoreologią stosowaną a taneczną etnopedagogią. Przykład interdyscyplinarnych badań podłużnych w działaniu

Autor: Dariusz Kubinowski
Rok: 2017
Numer: 1
Strony: 142-154
DOI: 10.34767/PP.2017.01.10

Abstrakt

Prezentowane opracowanie odnosi się do niszowego obszaru badawczego usytuowanego „pomiędzy” taneczną etnografią, czyli inaczej etnochoreologią oraz taneczną etnopedagogią, rozwijaną i propagowaną przez autora na gruncie polskim. W opisywanym projekcie zastosowano jako podejście badawcze etnochoreologiczno- etnopedagogiczne badania podłużne w działaniu. Metoda ta znajduje szerokie zastosowanie w zaangażowanych, partycypacyjnych badaniach społecznych, a w swej istocie i metodyce wykazuje daleko idące pokrewieństwo z praktyką animacji kultury. Tematem wiodącym w badaniach stał się proces scenicznych rekonstrukcji tradycji tanecznych wieloetnicznego pogranicza Polski północno- i środkowo-wschodniej.

Słowa kluczowe

badania etnochoreologia etnopedagogia

Bibliografia

Kubinowski D. (1998). Dezintegracja współczesnej kultury tanecznej w relacjach międzypokoleniowych. W: D. Kubinowski (red.), Taniec we współczesnej kulturze i edukacji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 121-133.

Kubinowski D. (2002). Etnopedagogia taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kubinowski D. (2007). Folklor taneczny pogranicza jako źródło inspiracji edukacji międzykulturowej, Die Tanzvolkskunst des Grenzgebietes als eine Quelle der Inspiration in der interkulturellen Ausbildung. W: J. Chaciński (red.), Pokój jako przedmiot międzykulturowej edukacji artystycznej. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, s. 89-98, 99-106.

Kubinowski D. (2015). From fieldwork to staged reconstruction of dance traditions. W: E. Ivancich Dunin (red.), Dance, narratives, heritage. 28th symposium of the ICTM Study Group on Ethnochoreology. Zagreb, Croatia: Institute of Ethnology and Folklore Research; ICTM Study Group on Ethnochoreology, s. 309-314.

Kubinowski D. (2013). Idiomatyczność – synergia – emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo „Makmed”.

Kubinowski D. (2010, 2011). Jakościowe badania pedagogiczne – filozofia, metodyka, ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kubinowski D. (1987). Le mouvement d’interet pour la danse folklorique en Pologne – The Folk Dance Movement in Poland. W: Monographie Internationale de la Danse Populair /International Monograph on Folk Dance (publikacja dwujęzyczna). Budapest: CIOFF, The Methodological Institute of the Hungarian National Centre for Culture 1987, Vol. 2, s. 25-36, 57-68.

Kubinowski D. (1997). Proces wychowania tanecznego w środowisku wiejskim. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kubinowski D. (2000). The Kinesthetic Understanding as a Methodological Category in the Reconstruction of Traditional Dance. W: I. Loutzaki, F. Hall (red.), The ICTM Study Group on Ethnochoreology 20th Symposium Proceedings – Dans, Müzik, Kültür (Special Edition). Istanbul: Bogaziçi University Printhouse, s. 309-314.

Reason P., Bradbury H. (red.) (2008). The Sage handbook of action research: participative inquiry and practice. London: Sage Publications.

Słowińska S. (2013). Projekt animacyjny jako metoda pracy w oparciu o badania w działaniu. W: D. Kubinowski, U. Lewartowicz (red.), Animacja kultury – współczesne dyskursy teorii i praktyki. Lublin: Wydawnictwo „Makmed”, s. 121-137.