Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 2 / 2021

Kadra pedagogiczna w polskich i ukraińskich placówkach oświatowych. Krótki zarys porównawczy

Autor: Michał Hnatiuk ORCIDiD
Rok: 2021
Numer: 2
Strony: 9-30
DOI: 10.34767/PP.2021.02.01

Abstrakt

W kontekście zmian oświatowych zaprezentowano oczekiwania stawiane pracownikom pedagogicznym. Ujęto stopień przeobrażeń polskiej kadry pedagogicznej na tle przemian obejmujących ukraińską kadrę pedagogiczną. Analizę komparatystyczną przeprowadzono w aspekcie jakościowym i ilościowym. W kontekście jakościowym opisano kluczowe akta prawne oraz dokumenty oświatowe, które miały istotny wpływ na pracę, rozwój zawodowy oraz kształcenie nauczycieli w Polsce i w Ukrainie. W kontekście ilościowym zaprezentowano zmiany zarówno w wynagrodzeniu, jak i w zatrudnieniu pracowników pedagogicznych w obu systemach edukacji.

Słowa kluczowe

kadra pedagogiczna kształcenie nauczycieli kształcenie nauczycieli nauczyciel pedagogika zatrudnienie nauczycieli

Bibliografia

Barański A., Szymańska M. i Rozwadowska-Skrzeczyńska J. (2014). Karta nauczyciela: komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer.

Furmanek W. (2007). Jutro edukacji technicznej. Rzeszów: Wydawnictwo UR.

Hnatiuk M. (2016). Qualitative and quantitative changes of upper secondary education in Poland. Порівняльна професійна педагогіка / Comparative professional pedagogy, 6(2), 74–80.

Hnatiuk M. (2017). Czynniki polityczno-ekonomiczne a edukacja przedszkolna w Polsce i Ukrainie. ScienceRise: Pedagogical Education, 4(12), 50–55.

Hrynewycz L.M. (red.) (2013). Zakonodawstwo Ukrainy u sferi oswity ta profesijnoho nawczannia. Kijów: Parlamentśkie wydawnictwo.

Hrynewycz L.M (2016). Profesijno-techniczna oswitace czastyna nacionalnoji bezpeky Ukrajiny. Profesijno-techniczna oswita, 2, 3–7

Kłos B. (2010). Nauczyciele w zreformowanym systemie edukacji. W: M. Koro[1]lewska i J. Osiecka-Chojnacka (red.), Polityka oświatowa. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe Kancelarii Sejmu.

Kremeń W.G. (red.) (2011). Nacionalna dopowid prostan i pespektywy rozwytku oswity w Ukraini. Kijów: Pedagogiczna Dumka.

Madalińska-Michalak J. (2018). Kariera w zawodzie nauczyciela. W: A. Solak (red.), Edukacja zawodowa i ustawiczna. Warszawa: Wydawnictwo APS w Warszawie.

Maszke A.W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo UR.

Nyczkało N.G. (2012). Koncepcja badań pedagogicznych: specyfika i uwarunkowania realizacyjne. W: F. Szlosek (red.), Badanie. Dojrzewanie. Rozwój (na drodze do doktoratu). Tożsamość naukowa lub dojrzałość metodologiczna jako konieczne warunki dobrej koncepcji badań własnych. Warszawa: Instytut Technologii Eksploatacji.

Osmańska-Furmanek W. i Furmanek M. (2004). Media w edukacji jako element przygotowania zawodowego pedagoga. W: W. Furmanek i A. Piecuch (red.), Dydaktyka informatyki. Problemy metodyki. Rzeszów: Wydawnictwo UR.

Pieter J. (1967). Ogólna metodologia pracy naukowej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Polska Akademia Nauk.

Pilch T. (1995). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Szlosek F. (1995). Nauczyciel: zawód czy powołanie? W: tegoż (red.), Drogi i bezdroża kształcenia nauczycieli w Polsce. Radom: Wyższa Szkoła Inżynierska w Radomiu.

Szlosek F. (2000). System doskonalenia wewnątrzszkolnego nauczycieli podstawą sukcesu. W: C. Plewka i H. Bednarczyk (red.), Vademecum menedżera oświaty. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

Szlosek F. (1987). Przygotowanie a praca nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych. Warszawa: Instytut Kształcenia Nauczycieli im. W. Spasowskiego w Warszawie.

Walkowiak T. (2019). Nowoczesny nauczyciel w szkole. W: F. Szlosek (red.), Pedagogika bez granic. Warszawa: Wydawnictwo APS.