Zaraźliwy optymizm, czyli style wyjaśniania studentów pedagogiki specjalnej
Abstrakt
Niniejszy artykuł dotyczy stylów wyjaśniania związanych z optymizmem i pesymizmem w grupie studentów pedagogiki specjalnej. Pierwsza część artykułu zawiera wprowadzenie na temat teoretycznych podstaw psychologii pozytywnej. W kolejnej części przedstawiono wyjaśnienia terminologiczne oraz wyniki badań dotyczących wpływu optymizmu i pesymizmu na funkcjonowanie jednostki, w szczególności społeczności akademickiej. Uwzględniono również teoretyczne podstawy znaczenia przejawianych przez studentów stylów wyjaśniania dla kształtowania sylwetek przyszłych pedagogów specjalnych. W drugiej części zamieszczono wyniki badań własnych, przeprowadzonych wśród studentek w Instytucie Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Artykuł kończy podsumowanie i wnioski oraz implikacje praktyczne.
Słowa kluczowe
Bibliografia
Carr A. (2009). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Czapiński J. (red.) (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Drozd E. (2008). Sukcesy i porażki zawodowe nauczycieli szkół specjalnych. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Fox E. (2013). Między pesymizmem a optymizmem. Szczęście w rozumie. Warszawa: Dom Wydawniczy PWN.
Maciuszek J. (1996). Sztuka udanego życia, czyli jak osiągnąć szczęście, sukces i powodzenie. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
Pasternak E. (2008). Próba określenia cech nauczyciela szkoły specjalnej dla uczniów upośledzonych umysłowo. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Rumiński A. (red.) (2004). Jakość życia studentów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Seligman M. (1993). Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie? Poznań: Wyd. Media Rodzina.
Trzebińska E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Żywczok A. (2004). Wychowanie do radości życia. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.