Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2017

Zaraźliwy optymizm, czyli style wyjaśniania studentów pedagogiki specjalnej

Autor: Monika Masłowska ORCIDiD
Rok: 2017
Numer: 1
Strony: 205-214
DOI: 10.34767/PP.2017.01.14

Abstrakt

Niniejszy artykuł dotyczy stylów wyjaśniania związanych z optymizmem i pesymizmem w grupie studentów pedagogiki specjalnej. Pierwsza część artykułu zawiera wprowadzenie na temat teoretycznych podstaw psychologii pozytywnej. W kolejnej części przedstawiono wyjaśnienia terminologiczne oraz wyniki badań dotyczących wpływu optymizmu i pesymizmu na funkcjonowanie jednostki, w szczególności społeczności akademickiej. Uwzględniono również teoretyczne podstawy znaczenia przejawianych przez studentów stylów wyjaśniania dla kształtowania sylwetek przyszłych pedagogów specjalnych. W drugiej części zamieszczono wyniki badań własnych, przeprowadzonych wśród studentek w Instytucie Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Artykuł kończy podsumowanie i wnioski oraz implikacje praktyczne.

Słowa kluczowe

niepełnosprawność oligofrenopedagogika optymizm styl wyjaśniania

Bibliografia

Carr A. (2009). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Czapiński J. (red.) (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Drozd E. (2008). Sukcesy i porażki zawodowe nauczycieli szkół specjalnych. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Fox E. (2013). Między pesymizmem a optymizmem. Szczęście w rozumie. Warszawa: Dom Wydawniczy PWN.

Maciuszek J. (1996). Sztuka udanego życia, czyli jak osiągnąć szczęście, sukces i powodzenie. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.

Pasternak E. (2008). Próba określenia cech nauczyciela szkoły specjalnej dla uczniów upośledzonych umysłowo. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Rumiński A. (red.) (2004). Jakość życia studentów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Seligman M. (1993). Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie? Poznań: Wyd. Media Rodzina.

Trzebińska E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Żywczok A. (2004). Wychowanie do radości życia. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.