Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2023

Przekonania młodzieży akademickiej na temat współczesnych modeli rodziny oraz ich własnej przyszłości

Autor: Wiktoria Rutkowska ORCIDiD
Rok: 2023
Numer: 1
Strony: 174-187
DOI: 10.34767/PP.2023.01.10

Abstrakt

Rodzina jest jedną z najistotniejszych grup społecznych występujących w społeczeństwie. Obecnie możemy zaobserwować wiele zmian, które zachodzą w tradycyjnym modelu rodziny. Współcześnie występuje coraz więcej rodzin niepełnych oraz związków homoseksualnych, a rodziny pełne często różnią się od tradycyjnego modelu rodziny. W niniejszym artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczące współczesnych modeli rodziny oraz planów na przyszłość rodzinną studentów. Badanie miało na celu odpowiedzieć na pytanie: Jakie są opinie studentów na temat współczesnych modeli rodziny oraz własnej przyszłości? Uzyskane wyniki pokazują, że studenci widzą swoją przyszłość podobnie do tradycyjnego modelu rodziny. Występuje też bardzo wysoka tolerancja wobec związków homoseksualnych. Można zaobserwować także mniejsze znaczenie zawierania małżeństw. Aż 70% badanych uważa, że zawarcie małżeństwa nie jest koniecznie do założenia rodziny.

Słowa kluczowe

badania pedagogika rodziny rodzina studenci współczesny model rodziny

Bibliografia

Adamski F. (2002). Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Badora S., Czeredrecka B. i Marzec D. (2001). Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Bereźnicka M. (2014). Wychowanie dziecka we współczesnej rodzinie. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Błasiak A. (2010). Funkcje rodziny w zmieniającej się rzeczywistości. W: A. Błasiak i E. Dybowska (red.), Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny (s. 73–103). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Kawula S., Brągiel J. i Janke A.W. (2009). Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Krzesińska-Żach B. (2007). Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.

Okoń W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Olearczyk T. (2008). Sieroctwo i osamotnienie, Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Pikuła N. (2010). Aktualna sytuacja i tendencja zmian w rodzinie XXI wieku. W: A. Błasiak i E. Dybowska (red.), Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny (s. 43–70). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Walęcka-Matyja K. (2009). Polimorficzny obraz struktury rodziny w świetle współczesnej literatury psychologicznej. Univeristatis Lodziensis. Folia Psychologica, 13, 29–40.

Wicińska K. (2016). Małżeństwo a obowiązki rodzinne i zawodowe w kontekście zarządzania czasem. W: K. Pujer (red.), Współczesna rodzina. Szanse – Za[1]grożenia – Kierunki zmian (s. 79–95). Wrocław: Wydawnictwo Exante.