Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2023

Wyniki procesu ewaluacji jednostek naukowych w Polsce. Analiza porównawcza decyzji Komitetu Ewaluacji Nauki i efekt odwołań składanych do Ministra Edukacji i Nauki

Autor: Józef Górniewicz ORCIDiD
Rok: 2023
Numer: 1
Strony: 191-205
DOI: 10.34767/PP.2023.01.11

Abstrakt

W artykule analizuję wyniki procesu ewaluacji jednostek naukowych w Polsce z lat 2022 i 2023. Okres oceny wynosił pięć lat (2017–2021). Przedstawiono dane obrazujące stan nauki polskiej według kryteriów ustalonych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2018 roku i lat następnych. W artykule określono wskaźniki prestiżu nauki. Z analizy danych przedstawionych przez organy państwa wynika, że najwyższe – prestiżowe kategorie otrzymało ponad 47% jednostek zgłoszonych do procedury ewaluacyjnej. Jest to wynik znakomity, ale w żaden sposób nieprzekładający się na pozycje polskich uczelni i instytutów badawczych w rankingach światowych. Są one ciągle niskie.

Słowa kluczowe

dyscypliny i dziedziny nauki ewaluacja instytucje naukowe prestiż szkolnictwo wyższe uniwersytet

Bibliografia

Bernacki W. (2022a). Są już wyniki ewaluacji nauki. Dziennik. Gazeta Prawna, 138.

Bernacki W. (2022b). Sloty prowadzą do uśrednienia wyników. Forum Akademickie, 12.

Figiel Sz. (2022). Złe bodźce. Forum Akademickie, 3.

Gołata E. (2022). Zwycięstwo inżynierii ewaluacyjnej. Forum Akademickie, 10.

Górniewicz J. (2023). Wyniki ewaluacji jednostek naukowych polskich uniwersytetów w roku 2022. Wstępna ocena problematyki działalności naukowej. W: tegoż (red.), Studia i szkice z zakresu pedagogiki ogólnej, andragogiki oraz historii oświaty o poczuciu bezpieczeństwa, migracji, ludziach dojrzałych i problemach oświaty. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Kieraciński P. (2023). Czy A plus jest wciąż elitarne. Forum Akademickie, 4.

Kokowski M. (2021). Ewaluacyjne (r)ewolucje czasopism w Polsce. Studia Historiae Scientarium, 20, 821–858. DOI: 10.4467/2543702XSHS.21.024.14055.

Kusideł E. (2022). Nierówna konkurencja w ewaluacji podmiotów naukowych w Polsce. Polski Przegląd Ewaluacyjny, 1, 62–87.

Mizerek H. (2002). Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.

Mizerek H. (2017). Ewaluacja edukacyjna: interdyscyplinarność, dialogi i konfrontacje. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Radosiński E. (2021). Ewaluacja dyscyplin w środowisku punktozy. Forum Akademickie, 7/8.

Woleński J. (2022). Co dolega nauce i szkolnictwu wyższemu w Polsce. Zdanie – Publikacje Klubu Twórców i Działaczy Kultury, 4, 31–34.

Woleński J. (2021). Uwagi o ewaluacji publikacji naukowych. Nauka, 2, 61–173. DOI: 10.24425/nauka.2021.136320.