Pedagogiczny know-how. Praktyczne zastosowanie pedagogiki porównawczej dla rozwoju edukacji
Abstrakt
W artykule przedstawiono praktyczny wymiar pedagogiki porównawczej jako źródła wiedzy i inspiracji do wprowadzania zmian edukacyjnych oraz rozumienia edukacji na świecie w ogóle. Artykuł omawia wybrane możliwości wykorzystania pedagogiki porównawczej dla rozwoju edukacji oraz wyjaśnia, na czym polega aplikacyjny charakter badań komparatystycznych. W artykule omówiono, kto może korzystać z pedagogiki porównawczej oraz w jaki sposób. W celu przedstawienia praktycznego wymiaru pedagogiki porównawczej posłużono się metodą analizy źródeł zastanych – dostępnych badań edukacyjnych oraz odwołano się do tekstów klasycznych pedagogiki porównawczej.
Słowa kluczowe
Bibliografia
Bereday G.Z.F. (1964). Sir Michael Sadler’s “Study of Foreign Systems of Education”. Comparative Education Review, 7(3), 307–314. Zaczerpnięte 12 grudnia 2023. Strona internetowa http://www.jstor.org/stable/1187111
Bray M. (2014). Scholarly Enquiry and the Field of Comparative Education. W: M. Bray, B. Adamson i M. Mason (red.), Comparative Education Research. CERC Studies in Comparative Education, vol. 19. Cham: Springer. DOI:10.1007/978-3-319-05594-7_2.
Bray M. i Thomas M. (1995). Levels of Comparison in Educational Studies: Different Insights from Different Literatures and the Value of Multilevel Analyses. Harvard Educational Review: September 1995, 65(3), 472–491.
Cowen R. (2000). Comparing Futures or Comparing Pasts? Comparative Education, 36(3), 333–342.
Cowen R. (2020). Joseph Lauwerys (1902–1981). W: D. Phillips (red.), British Scholars of Comparative Education. Examining the Work and Influence of Notable 19th and 20th Century Comparativists. London: Routledge.
Crossley M. i Watson K. (2003). Comparative and International Research In Education: Globalisation, Context and Difference. London: Routledge.
Farrell J.P. (2007). Equality of education: six decades of comparative evidence seen from a new millennium. W: R.F. Arnove i C.A. Torres (red.), Comparative Education: The Dialectic of the Global and the Local. Lanham: Rowman & Littlefield.
Farrell JP. (1979). The Necessity of Comparisons in the Study of Education: the Salience of Silence and the Problem of Comparability. Comparative Education Review, 23(1), 3–16.
Halls W.D. (1990). Comparative Education: Contemporary Issues and Trends. London: Jessica Kingsley Publishers.
Holmes B. (1975). The Contribution of Comparative Education to Educational Research. Paideia, 4.
Kazamias A. i Schwartz K. (1977). State of the art [Special issue]. Comparative Education Review, 21(2/3).
Kuźma J. (2008). The Polish Comparative Education Society (PCES). W: V. Masemann, M. Bray i M. Manzon (red.), Common Interests, Uncommon Goals. CERC Studies in Comparative Education, vol. 21. Dordrecht: Springer. DOI: 10.1007/978-1-4020-6925-3_25.
Manzon M. (2011). Comparative Education: the construction of a field. CERC Studies in Comparative Education, vol. 29. Hong Kong: Springer.
Mańkowska A. (2014). Przemiany wartości społeczno-kulturowych w norweskim szkolnictwie obowiązkowym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Melosik Z. (2023). Comparative education: the status controversy and dynamics of scientific development. Studia z Teorii Wychowania, XIV, 3(44), 9–26. DOI: 10.5604/01.3001.0053.9192.
Nowakowska-Siuta R. (2023). Comparative education in search of a processual model for dealing with cultural diversity. Studia z Teorii Wychowania, XIV, 3(44), 83–98. DOI: 10.5604/01.3001.0053.9197.
Phillips D. (2020). Michael Sadler (1861–1943). W: tegoż (red.), British Scholars of Comparative Education. Examining the Work and Influence of Notable 19th and 20th Century Comparativists. London: Routledge.