Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2024

Motywacja wewnętrzna i emocje w kontekście edukacyjnym ewaluacji na przykładzie Toastmasters Polska

Autor: Anna Prusik ORCIDiD, Roman Sokulski ORCIDiD
Rok: 2024
Numer: 1
Strony: 111-127
DOI: 10.34767/PP.2024.01.09

Abstrakt

W 2022 roku przeprowadzono badanie na konferencji Warmia Efekt Toastmasters w Olsztynie. Celem badania było określenie motywacji wewnętrznej do nauki przemawiania w powiązaniu z towarzyszącymi jej emocjami w kontekście edukacyjnym ewaluacji. Główny problem badawczy przybrał postać pytania: Jaki jest poziom motywacji wewnętrznej do nauki przemawiania wśród osób obecnych na Warmia Efekt Toastmasters? W postępowaniu badawczym użyto mieszanego schematu badawczego Johna Creswella (2013). Zastosowano kwestiona riusz motywacji do nauki Joanny Góźdź (2019) wzorowany na teorii autodeterminacji oraz kwestionariusz ogólnego zdrowia (GHQ 12). Grupa badawcza składała się z ochotników: 16 mężczyzn i 15 kobiet. GHQ pokazał problemy ogólnej kondycji psychicznej na bardzo niskim poziomie. Motywacja zewnętrzna i amotywacja były na tym samym niskim poziomie. Motywacja  introjektowana i indentyfikacyjna były na dość wysokim zbliżonym poziomie. Motywacja wewnętrzna była na najwyższym, bardzo wysokim poziomie.

Słowa kluczowe

dydaktyka ewaluacja mieszane schematy badawcze motywacja teoria autodeterminacji Toastmasters

Bibliografia

Babbie E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cerasoli C.P., Nicklin J.M. i Ford M.T. (2014). Intrinsic motivation and extrinsic incentives jointly predict performance: A 40-year meta-analysis. Psychological Bulletin, 140(4), 980–1008. DOI: 10.1037/a0035661.

Creswell J. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. London: SAGE Publications, Inc.

Creswell J. i Plano Clark V. (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research. London: Thousand Oaks.

Deci E., Vallerand R., Pelletier L. i in. (1991). Motivation and Education: The Self-Determination Perspective. Educational Psychologist, 26(3–4), 325–346.

Góźdź J. (2015). Konstrukcja kwestionariusza motywacji do nauki w oparciu o koncepcję Self-Determination Theory E. Deciego, R.M. Ryana. Przegląd Pedagogiczny, 1, 263–270.

Gruszczyk-Kulczyńska E. (2021). Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Kraków: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

Hildenbrandt A. i Mizerek H. (red.) (1997). Ewaluacja w szkole: wybór tekstów. Olsztyn: Wydawnictwo MG.

Hystad S. i Johnsen B. (2020). The Dimensionality of the 12-Item General Health Questionnaire (GHQ-12): Comparisons of Factor Structures and Invariance Across Samples and Time. Frontiers in Psychology, 11: 1300. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.01300.

Informacje o historii Toastmasters International w Polsce. Zaczerpnięte 30 listopada 2023. Strona internetowa https://lodztoastmasters.pl/historia/

Informacje o kwestionariuszu w wersji GHQ-12 (oficjalna strona internetowa Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego). Zaczerpnięte 30 listopada 2023. Strona internetowa https://www.practest.com.pl

Informacje o nowszej wersji programu edukacyjnego Toastmasters International. Zaczerpnięte 30 listopada 2023. Strona internetowa https://toastmasters-poznan.pl/rozwoj-osobisty/pathways/

Informacje o starszej wersji programu edukacyjnego Toastmasters International. Zaczerpnięte 30 listopada 2023. Strona internetowa https://toastmasters.pl/pl/program-edukacyjny/

Informacje o Toastmasters International w Polsce. Zaczerpnięte 30 listopada 2023. Strona internetowa https://toastmasters.pl/pl/

Informacje o Toastmasters International. Zaczerpnięte 30 listopada 2023. Strona internetowa https://www.toastmasters.org

Kalińska-Łuszczyńska S. (2015). Zajęcia wzorowane programem Toastmasters – przegląd wyników badań. W: K. Fordoński i Ł. Karpiński (red.), W dialogu języków i kultur (s. 127–141). Warszawa: Lingwistyczna Szkoła Wyższa.

Klus-Stańska D. (2012). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Korporowicz L. (red.) (1997). Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Kvale S. (2004). InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.

Mizerek H. (2016). Ewaluacja edukacyjna w Polsce: trajektorie, perspektywy i dylematy rozwoju. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Petty G. (2018). Nowoczesne nauczanie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Ryan R.M. i Deci E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. DOI: 10.1037/0003–066X.55.1.68.

Ryan R.M. i Deci E.L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. London: The Guilford Press.

Szulawski M. i Szapiro J. (2016). W kierunku motywacji wewnętrznej w edukacji: implikacje teorii autodeterminacji w środowisku szkolnym. Psychologia Wychowawcza, 52(10), 257–266.

Walesiak M. (2014). Przegląd formuł normalizacji wartości zmiennych oraz ich własności w statystycznej analizie wielowymiarowej. Przegląd Statystyczny, 61(2), 363–372.

Wlazło S. (2010). Ewaluacja to nie mierzenie jakości – wersja 2.0. Dyrektor Szkoły, 2, 42–44.