Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2024

Obszary (nie)pewności w pracy współczesnego nauczyciela – krytyczne omówienie monografii wieloautorskiej

Autor: Katarzyna Grzesiak-Bramańska ORCIDiD
Rok: 2024
Numer: 1
Strony: 145-172
DOI: 10.34767/PP.2024.01.11

Abstrakt

Niniejszy tekst jest próbą polemicznej, ale i pochwalnej dyskusji z treścią monografii wie
loautorskiej pt. Obszary (nie)pewności w pracy współczesnego nauczyciela, która powstała pod redakcją Joanny Ludwiki Pękali i Katarzyny Białożyt-Wielonek. Książka zawiera trzynaście artykułów przyporządkowanych do dwóch rozdziałów. Pierwszy z nich wytycza pole problemowe wokół konstytutywnych dla tematyki publikacji kategorii pojęciowych, to jest: zawód nauczyciela, stany pewności i niepewności, poczucie zawodowej skuteczności, współczesne dylematy w pracy nauczyciela. Z kolei rozdział drugi skupia się na przykładach konkretnych działań edukacyjnych i możliwych inspiracjach dla praktyki edukacyjnej. Lektura poniższego, krytycznego omówienia monografii ma na celu ukazanie walorów, jak i ujawnienie słabości zaprezentowanych w niej raportów i przeglądów badań, oraz teoretycznych stanowisk wpisanych w ujętą w tytule problematykę pedeutologiczną.

Słowa kluczowe

nauczyciel pedeutologia pewność/niepewność skuteczność współczesność

Bibliografia

Baron-Polańczyk E. (2015). Nauczyciele wobec nowych trendów ICT. Ruch Pedagogiczny, 1, 81–95.

Bauman T. (2013). Kompetencje badawcze a świadomość metodologiczna (s. 81-97). W: tejże (red.), Praktyka badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Chruszczewski M.H. (2020a). Nuda. Ujęcia psychologiczne i humanistyczne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Chruszczewski M.H. (2020b). Nuda i jej typologie. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 17(1), 219–233.

Chylińska M. (2016). O dwóch pojęciach nudy w kontekście rozważań nad tym, czy nuda jest twórcza. Stan Rzeczy, 11(2), 139–148.

Do Rzeczy (2020). Uniwersytet w czasie zarazy. Jak europejskie uczelnie radzą sobie z pandemią? Zaczerpnięte 28 grudnia 2023. Strona internetowa https://dorzeczy.pl/kraj/153040/uniwersytet-w-czasie-zarazy-jak-uczelnie-radza--sobie-z-pandemia.html

Garbula-Orzechowska J. (2009). Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska i M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki (s. 179–189). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Głos nauczycielski (2020). Eurostat: statystyczny nauczyciel w Europie to 50–letnia kobieta. Polska nieznacznie odbiega od średniej europejskiej. Zaczerpnięte 6 grudnia 2023. Strona internetowa https://glos.pl/eurostat-statystyczny-nauczyciel-w-europie-to-50-letnia-kobieta-polska-tylko-nieznacznie-odbiega-od-sredniej-europejskiej

Karoń J. (2014). Za zamkniętymi drzwiami klasy szkolnej – przemoc werbalna w komunikacji nauczyciela z dziećmi. Problemy Wczesnej Edukacji, 27(4), 121–136.

Kędzierska H. (2019). Nauczyciele gimnazjum – w poszukiwaniu nowej, profesjonalnej tożsamości. Przegląd Pedagogiczny, 2, 66–78.

Kędzierska H. (2020). A processual approach to the study of transitions of middle school (gymnasium) teachers. Kultura i Edukacja, 128(2), 139–155.

Marcela M. (2022). Patoposłuszeństwo. Jak szkoła, rodzina i państwo uczą nas bezradności i co z tym zrobić? Kraków: Wydawnictwo „Znak”.

Nyka M., Oleksiak D., Starczewska K. i in. (2019). Raport o skutkach wprowadzanej obecnie przez władze reformy oświaty. Propozycja przyszłego systemu edukacji. Gdańsk: Konwersatorium Doświadczenie i Przyszłość 3.0 – Koalicja NIE dla chaosu w szkole. Zaczerpnięte 26 stycznia 2024. Strona internetowa https://niedlachaosuwszkole.pl/wp-content/uploads/2019/06/Raport_190601.pdf

Perkowska-Klejman A. (2017). Utopia a refleksyjność. W: R. Włodarczyk (red.), Utopia a edukacja, t. 2, Pedagogiczne konteksty społecznych wyobrażeń świata możliwego (s. 109–123). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Pękala J.L. i Białożyt-Wielonek K. (red.) (2021). Obszary (nie)pewności w pracy współczesnego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Raport NIK (2022). Szkoły w czasach pandemii. Zaczerpnięte 28 grudnia 2023. Strona internetowa https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/edukacja-i-nauka/ szkoly-w-czasach-pandemii.html

Romrell D., Cheri Kidder L. i Wood E. (2014). The SAMR Model as a Framework for Evaluating mLearning. Journal of Asynchronous Learning Network, 18(2). DOI: 10.24059/dj.v18i2.435.

Suświłło M. (2015). Przygotowanie do zawodu nauczyciela wczesnej edukacji w percepcji studentów UWM w Olsztynie. Forum Oświatowe, 27(2), 75–94

Wasilewska A. (2018). Postawa Programowa jako wyznacznik wczesnoszkolnej edukacji językowej. Kultura i Edukacja, 119(1), 83–98.

Zalewska E. (2009). Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno-analitycznym. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska i M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki (s. 275–287). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Żytko M. (2020). Wczesna edukacja – między standaryzacją a upodmiotowieniem. Problemy Wczesnej Edukacji, 49(2), 91–102.