Ścisłość jakościowych projektów badań społecznych według założeń techniki RADaR
Abstrakt
Niniejszy tekst jest próbą ustalenia, na czym polega naukowa ścisłość w ujęciu jakościowych projektów badań oraz jakie skutki niesie dążenie do niej. Artykuł zawiera instrukcję, jak osiągnąć pożądaną ścisłość, stosując się do założeń techniki RADaR – to jest rygorystycznej i przyspieszonej techniki redukcji danych.
Słowa kluczowe
Bibliografia
Angrosino M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Banks M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Barbour R. (2011). Badania fokusowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Becker H.S. (2013). Warsztat pisarski badacza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Belgrave L.L., Zablotsky D. i Guadagno M.A. (2002). How do we talk to each other? Writing qualitative research for quantitative readers. Qualitative Health Research, 12(10), 1427–1439. DOI: 10.1177/1049732302238753.
Berthelsen C. (2024). Saving time and staying rigorous: The RADaR technique for qualitative research. Nordic Journal of Nursing Research, 44, 1–3. DOI: 10.1177/20571585241259314.
Czakon W. (2014). Kryteria oceny rygoru metodologicznego badań w naukach o zarządzaniu. Organizacja i Kierowanie, 161(1), 51–62.
Enworo O.C. (2023), Application of Guba and Lincoln’s parallel criteria to assess trustworthiness of qualitative research on indigenous social protection systems. Qualitative Research Journal, 23(4), 372–384. DOI: 10.1108/QRJ-08-2022-0116.
Fernald D.H. i Duclos C.W. (2005). Enhance your team-based qualitatve reserach. Annals of Family Medicine, 3(4), 360–364. DOI: 10.1370/afm.290.
Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Glinka B. i Czakon W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Hammersley M. i Atkinson P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Herman-Krüger H. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Johnson J.L., Adkins D. i Chauvin S. (2020). A review of the quality indicators of rigor in qualitative research American Journal of Pharmaceutical Education, 84(1), 138–146. DOI: 10.5688/ajpe7120.
Klichowski M. (2024). Efekt neuro. Pedagogika i uwodzenie umysłów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Klus-Stańska D. (2016). Metodologiczny status badań eklektycznych w pedagogice. Studia z Teorii Wychowania, 2(15), 45–60.
Konecki K.T. (2008). Triangulation and dealing with the realness of qualitative research. Qualitative Sociology Rereview, 4(3), 7–28. DOI: 10.18778/1733-8077.4.3.02.
Kubinowski D. (2020). Trajektorie legitymizacji naukowej innowacyjnych metod pedagogicznych badań jakościowych: badanie w działaniu, badanie przez sztukę, autoetnografia. W: J. Madalińska-Michalak i A. Wiłkomirska (red.), Pedagogika i edukacja: wobec kryzysu zaufania, wspólnotowości i autonomii (s. 443–456). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwiek M. (2019). Kim są najbardziej produktywni polscy naukowcy? Produktywność badawcza w niezróżnicowanym i niekonkurencyjnym systemie nauki. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(2), 53–54.
Lincoln Y.S. i Denzin N.K. (2009). Epilog. Ósma i dziewiąta faza. Badania jakościowe (w) przełomowej przyszłości. W: Y.S. Lincoln i N.K. Denzin (red.), Metody badań jakościowych, t. 2 (s. 663–678). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Melentiewa J. (2017). Czytelnictwo jako narzędzie kształtowania rzeczywistości (na kanwie koncepcji noosfery Władimira Wiernadskiego. Biblioteka, 21(30), 251–258. DOI: 10.14746/b.2017.21.13.
Malewski M. (2012). Metodologia badań społecznych – ortodoksja i refleksyjność. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej, 4(60), 29–46.
Muszyński H. (2018a). Metodologiczne vademecum badacza pedagoga. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Muszyński M. (2018b). Etapy ewaluacji badań jakościowych – perspektywa konstruktywistyczna. Rocznik Andragogiczny, 25, 187–209. DOI: 10.12775/RA.2018.12.
Nelson F. (2019). How to spot rubbish qualitative research. Zaczerpnięte 16 sierpnia 2024. Strona internetowa https://www.medicalrepublic.com.au/spot-rubbish-qualitative-research/2527
Platt J. (1996). Has funding made a difference to research methods? Sociological Research Online, 1(1), 69–79. DOI: 10.5153/sro.7.
Pryszmont-Ciesielska M. (2016). Metodologiczny Hyde Park i kryzys badacza. Kulisy badań inspirowanych sztuką i performansem. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej, 19, 3(75), 155–165.
Rapley T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Silverman D. (2009a). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Silverman D. (2009b). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Smolińska-Theiss B. i Theiss W. (2010). Badania jakościowe. W: St. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (s. 79–102). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Trusz S. (2020). Czy badacze jakościowi wiedzą co widzą, a osoby badane wiedzą co mówią? O jakości danych jakościowych. Studia Edukacyjne, 56, 199–219.
Watkins D.C. (2012). Qualitative research: The importance of conducting research that doesn’t ‘count’. Health Promotion Practice, 13(2), 153–158. DOI: 10.1177/1524839912437370.
Watkins D.C. (2017). Rapid and rigorous qualitative data analysis: The “RADaR” technique for applied research. International Journal of Qualitative Methods, 16(1). DOI: 10.1177/1609406917712131.
Weil S. (2008). Is there a “Legitimation Crisis” in qualitative methods? Conference essay: ESF Exploratory Workshop on Improving the Quality of Qualitative Research [31 paragraphs]. Qualitative Social Research, 9(2).