Przyczyny niepowodzeń edukacyjnych uczniów szkół zawodowych
Rok: 2017
Numer: 2
Strony: 85-101
DOI: 10.34767/PP.2017.02.05
Abstrakt
W artykule przybliżony został termin niepowodzeń edukacyjnych oraz podjęto próbę ustalenia czynników generujących występowanie tego zjawiska u uczniów szkół zawodowych, tj. uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników. Zasygnalizowano oczekiwania gospodarki postindustrialnej stawiane wobec absolwentów wspomnianego typu szkoły oraz zaprezentowano zdawalność uczniów szkół zawodowych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie oraz zdawalność absolwentów technikum na egzaminie maturalnym. Na podstawie literatury ukazano przyczyny niepowodzeń szkolnych, dydaktycznych, edukacyjnych i zawodowych. Omówiony został wybór ścieżki edukacyjno-zawodowej w kontekście głównego zagadnienia. Przybliżono proces kształcenia zawodowego oraz przedstawiono, jak jego poszczególne elementy mogą spowodować pojawienie się u ucznia szkoły zawodowej niepowodzeń edukacyjnych. Podano przykłady zastosowania nowych technologii wspomagających proces kształcenia w szkole zawodowej.
Słowa kluczowe
Bibliografia
Bogaj A. (1989). Stan i uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów szkół ponadpodstawowych. Diagnoza. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Bogaj A., Kwiatkowski S.M., Młynarczyk G. (2000). Infrastruktura medialna szkół. Warszawa: IBE.
Chmielecka E. (red.) (2009). Od Europejskich do Krajowych Ram Kwalifikacji. Warszawa: MEN.
Faure E., Herrera F., Kaddoura A.R., Lopes H., Pietrowski A.W., Rahnema M., Ward F.Ch. (1975). Uczyć się, aby być, przeł. Z. Zakrzewska, przedm. do wyd. pol. Cz. Kupisiewicz. Warszawa: PWN.
Karpińska A. (2013). Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej. Białystok: Trans Humana.
Kompetencje kluczowe (2005). Warszawa: FRSE.
Konopnicki J. (1966). Powodzenia i niepowodzenia szkolne. Warszawa: PZWS.
Kupisiewicz Cz. (1972). Niepowodzenia dydaktyczne. Warszawa: PWN.
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.
Kwiatkowski S.M. (2001). Kształcenie zawodowe. Dylematy teorii i praktyki. Warszawa: IBE.
Kwiatkowski S.M. (2010). Rynek pracy a kierunki przemian edukacji zawodowej. W: A. Bogaj (red.), Kierunki i uwarunkowania przemian oświaty w związku z reformą (s. 231-236). Kielce: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji.
Kwieciński Z. (2002). Wykluczanie. Badania dynamiczne i porównawcze nad selekcjami społecznymi na pierwszym progu szkolnictwa. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Lewowicki T. (1998). Niepowodzenia szkolne (typowe ujęcia – uwarunkowania – program pozytywny, czyli pedagogia szkolnego sukcesu). W: J. Łysek (red.), Niepowodzenia szkolne (s. 34-38). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mironovová E., Chmelíková G., Fedič D. (2010). Computer-aided teaching and learning of English for science and technology at STU MTF. W: H. Bednarczyk, E. Sałata (red.), Education and technology (s. 233-237). Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Ekspolatacji PIB.
Pardej K. (2015a). Niepowodzenia edukacyjne uczniów szkół zawodowych – model badań. Ruch Pedagogiczny, 4, s. 77-88.
Pardej K. (2015b). Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe – efektywność. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, s. 179-196.
Pitler H., Hubbell E. R., Kuhn M. (2015). Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach, przeł. P. Szmyd. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Siemieniecki B. (2001), Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Wiatrowski Z. (1975). Powodzenia i niepowodzenia szkolne pracujących. Warszawa: PWN.
Wiatrowski Z. (2002). Powodzenia i niepowodzenia zawodowe. Olecko: Wszechnica Mazurska.