Autorytet nauczyciela akademickiego w opinii studentów
Abstrakt
Efektywne funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie wymaga budowania relacji opartych na autorytecie, który w tradycyjnym rozumieniu związany jest z osobami pełniącymi określone funkcje społeczne, takimi jak nauczyciele akademiccy. W kontekście zmieniających się realiów edukacyjnych autorytet nauczyciela akademickiego staje się przedmiotem licznych badań, które wskazują na jego ewolucję i zmiany w postrzeganiu przez studentów. Badania przeprowadzone w 2024 roku na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie pokazują, że cechy takie jak sprawiedliwość, rzetelność i wyrozumiałość są kluczowe dla postrzeganego autorytetu nauczyciela. Młodsi studenci cenią umiejętność przekazywania wiedzy, podczas gdy starsi studenci bardziej wartościują umiejętność nawiązywania kontaktu oraz inspirację. Wyniki badań podkreślają zmieniające się potrzeby studentów na różnych etapach edukacji oraz rosnącą rolę autorytetu i osobowości nauczyciela w procesie dydaktycznym. Artykuł zwraca uwagę na konieczność nieustannego doskonalenia się nauczycieli, aby efektywnie spełniać oczekiwania studentów i wpływać na ich rozwój osobisty i intelektualny.
Słowa kluczowe
Bibliografia
Apanowicz J. (2000). Autorytet nauczyciela akademickiego. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu w Gdyni, 3.
Badura E. (1981). Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Doda A. (2002). Dyskurs mistrza w perspektywie poststukturalistycznej – implikacje dla pedagogiki. W: E. Malewska i B. Śliwerski (red.), Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Materiały z IV Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Horowski J. (2020). Autorytet nauczyciela akademickiego, Forum Akademickie, 1.
Jaworowska M. (2002). Autorytet w ponowoczesnej polityce życia. W: B. Gołębiowski (red.), Autorytety polskie. Łomża: Wydawnictwo Stopka.
Kwatera A. (2009). Wymiary autorytetu nauczyciela akademickiego a optymalizacja jego oddziaływań. W: A. Domagała-Kręcioch i O. Wyżga (red.), Współczesne wyzwania dydaktyki szkoły wyższej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Majchrzak I. i Zabaraszewska A. (2017). Autorytet nauczycieli akademickich według opinii studentów. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stietinen[1]sis, Oeconomica, 335(87), 2.
Olender B. (2012). Autorytet nauczyciela akademickiego w opinii studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. W: A. Olubiński (red.), Autorytet: czy potrzebny w procesie edukacji?. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Polok G. (2010). Erozja autorytetu nauczyciela akademickiego – czy uwidaczniająca się tendencja może ulec zmianie? Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 13(2).
Rajchel A. (2017). Autorytet nauczyciela w opinii uczniów szkoły ponadgimnazjalnej (na podstawie badań własnych). Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość, 14.
Szlachta B. (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Śnieżyński M. (2000). O autorytecie nauczyciela akademickiego. Konspekt, 2.
Wagner I. (2005). Stałość czy zmienność autorytetów. Pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.