Nauczyciel „szyty na miarę” – efektywny dydaktyk czy spolegliwy animator?
Abstrakt
Artykuł podejmuje tematykę profesji nauczyciela i jego miejsca we współczesnej szkole. Autor w prezentowanym tekście próbuje zastanowić się nad nowym wymiarem osobowości nauczyciela oraz szuka punktów wspólnych specyfiki jego pracy z działalnością animatorów kultury.
Słowa kluczowe
Bibliografia
Denek K. (2004). Funkcje nauczyciela w społeczeństwie wiedzy. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 12.
Grześkiewicz B. i Walak B. (red.) (2011). Dziecko – rzeczywistość, szanse i wyzwania. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo PWSZ.
Illich I. (2010). Odszkolnić społeczeństwo. Warszawa: Fundacja „Bęc Zmiana”.
Kopczyńska M. (1993). Animacja społeczno-kulturalna. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Warszawa: Centrum Animacji Kulturalnej.
Kurowska B. i Łapot-Dzierwa K. (2019). Tradycyjna czy twórcza. Jaka powinna być polska szkoła? e-mentor, 4(81), 31–38.
Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Pomiędzy anomią a autonomią. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kwieciński Z. i Śliwerski B. (red.) (2004). Podręcznik akademicki. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Matyjewicz M. (2019). Dekonstrukcja wybranych elementów współczesnej przestrzeni kulturowej jako źródło dyskursu nad kształtem tożsamości animato[1]rów kultury. Forum Oświatowe, 31, 1(61), 11–22.
Melosik Z. (2004). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Podręcznik akademicki. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Muszkieta R. (2001). Nauczyciel w reformującej się szkole. Poznań: Wydawnictwo Arka.
Olczak A. (2017). Współczesny nauczyciel – wybrane problemy i wyzwania zawodowego funkcjonowania. Rocznik Lubuski, 43(1), 55–67.
Ordon U. (2002). Nauczyciel-wychowawca w świetle oczekiwań dzieci w wieku przedszkolnym. W: S. Podobiński i B. Snoch (red.), Przyzywanie głębi do kręgu słów, myśli, idei i działań. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława
Podobińskiego, Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Podobiński S. i Snoch B. (red.) (2002). Przyzywanie głębi do kręgu słów, myśli, idei i działań. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego, Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Pyżalski J. i Plewka Cz. (2022). Do jakiego świata powinna przygotowywać współczesna szkoła? Edukacja Humanistyczna, 1(46), 185–187.
Sadowska E. (2011). Twórczy nauczyciel – opiekun i wychowawca w II Rzeczypospolitej. Implikacje do edukacji XXI wieku. W: B. Grześkiewicz i B. Walak (red.), Dziecko – rzeczywistość, szanse i wyzwania. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo PWSZ.
Radziewicz-Winnicki A. i Roter A. (2004). Ryzyko transformacyjne nowego ładu społeczno-edukacyjnego. Katowice: Wydawnictwo Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania.
Witkowski L. (2009). Wyzwania autorytetu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.