Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 2 / 2024

Nauczyciel „szyty na miarę” – efektywny dydaktyk czy spolegliwy animator?

Autor: Marek Matyjewicz ORCIDiD
Rok: 2024
Numer: 2
Strony: 193-204
DOI: 10.34767/PP.2024.02.11

Abstrakt

Artykuł podejmuje tematykę profesji nauczyciela i jego miejsca we współczesnej szkole. Autor w prezentowanym tekście próbuje zastanowić się nad nowym wymiarem osobowości nauczyciela oraz szuka punktów wspólnych specyfiki jego pracy z działalnością animatorów kultury.

Słowa kluczowe

animacja społeczna edukacja nauczyciel pedagogika kultury szkoła

Bibliografia

Denek K. (2004). Funkcje nauczyciela w społeczeństwie wiedzy. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 12.

Grześkiewicz B. i Walak B. (red.) (2011). Dziecko – rzeczywistość, szanse i wyzwania. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo PWSZ.

Illich I. (2010). Odszkolnić społeczeństwo. Warszawa: Fundacja „Bęc Zmiana”.

Kopczyńska M. (1993). Animacja społeczno-kulturalna. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Warszawa: Centrum Animacji Kulturalnej.

Kurowska B. i Łapot-Dzierwa K. (2019). Tradycyjna czy twórcza. Jaka powinna być polska szkoła? e-mentor, 4(81), 31–38.

Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Pomiędzy anomią a autonomią. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kwieciński Z. i Śliwerski B. (red.) (2004). Podręcznik akademicki. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Matyjewicz M. (2019). Dekonstrukcja wybranych elementów współczesnej przestrzeni kulturowej jako źródło dyskursu nad kształtem tożsamości animato[1]rów kultury. Forum Oświatowe, 31, 1(61), 11–22.

Melosik Z. (2004). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Podręcznik akademicki. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Muszkieta R. (2001). Nauczyciel w reformującej się szkole. Poznań: Wydawnictwo Arka.

Olczak A. (2017). Współczesny nauczyciel – wybrane problemy i wyzwania zawodowego funkcjonowania. Rocznik Lubuski, 43(1), 55–67.

Ordon U. (2002). Nauczyciel-wychowawca w świetle oczekiwań dzieci w wieku przedszkolnym. W: S. Podobiński i B. Snoch (red.), Przyzywanie głębi do kręgu słów, myśli, idei i działań. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława

Podobińskiego, Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Podobiński S. i Snoch B. (red.) (2002). Przyzywanie głębi do kręgu słów, myśli, idei i działań. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego, Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Pyżalski J. i Plewka Cz. (2022). Do jakiego świata powinna przygotowywać współczesna szkoła? Edukacja Humanistyczna, 1(46), 185–187.

Sadowska E. (2011). Twórczy nauczyciel – opiekun i wychowawca w II Rzeczypospolitej. Implikacje do edukacji XXI wieku. W: B. Grześkiewicz i B. Walak (red.), Dziecko – rzeczywistość, szanse i wyzwania. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo PWSZ.

Radziewicz-Winnicki A. i Roter A. (2004). Ryzyko transformacyjne nowego ładu społeczno-edukacyjnego. Katowice: Wydawnictwo Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania.

Witkowski L. (2009). Wyzwania autorytetu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.