Rodzice jako fundament rozwoju i wychowania dziecka ku dojrzałości
Rok: 2018
Numer: 1
Strony: 46-55
DOI: 10.34767/PP.2018.01.05
Abstrakt
Rodzina jest dla dziecka modelem społeczeństwa. Stosunki panujące w niej są dla dziecka źródłem informacji o tym, jak dorosłe osoby odnoszą się do siebie. Dziecko obserwuje świat dorosłych i ich zachowania. Warunkiem pełnego zabezpieczenia rozwoju i dojrzałości dziecka jest miłość otoczenia, akceptacja rodziców i zwartość rodziny. Należyte wypełnienie ról rodzicielskich, uznanie praw i obowiązków dziecka oraz zapewnienie mu warunków wszechstronnego rozwoju decydują o wysokiej wartości rodzinnego środowiska wychowawczego. Mogą w nim rozwijać się i wzrastać wartościowi ludzie, bez zahamowań i uprzedzeń, radośni i otwarci na świat. Rodzina to pierwszy wychowawca dziecka. Prawidłowo funkcjonująca rodzina stwarza najdoskonalsze warunki dla dojrzałości i wzrostu człowieka. Rodzice są najważniejszymi tutorami w rozwoju i wychowaniu dziecka ku dojrzałości.
Słowa kluczowe
Bibliografia
Bajzert R. (1995). Odpowiedzialność rodziców. Edukacja i Dialog, 4, 2.
Dziewięcki M. (2002). Wychowanie w dobie ponowoczesności. Kielce: Jedność.
Getka B. (1994). Kontakt psychiczny i społeczny z dzieckiem. Edukacja i Dialog, 2, 4.
Grochal J., Przyborowska B. (2000). O wychowaniu człowieka. Płock: Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica.
Jundziłł I. (1989). Trudności wychowawcze w rodzinie. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Kopeć H. (1995). W zgodzie z sobą i z tobą. Edukacja i Dialog, 7, 18.
Kuryluk-Pałasz L. (1996). Wspomnienia z dzieciństwa a życie dorosłe. Edukacja i Dialog, 10, 5.
Pawlak A. (2009). Tutoring dziecięcy w procesie nauczania-uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmioletnich. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Pospiszyl K. (1976). O miłości ojcowskiej. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Rembowski J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Ruszkiewicz D. (2005). Realizacja funkcji opiekuńczo-wychowawczej w rodzinie samotnego ojca. Toruń: Centrum Edukacji Europejskiej.
Sarnat-Ciastko A. (2015). Tutoring w polskiej szkole. Warszawa: Difin