Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2018

Rodzice jako fundament rozwoju i wychowania dziecka ku dojrzałości

Autor: Anna Więcławska
Rok: 2018
Numer: 1
Strony: 46-55
DOI: 10.34767/PP.2018.01.05

Abstrakt

Rodzina jest dla dziecka modelem społeczeństwa. Stosunki panujące w niej są dla dziecka źródłem informacji o tym, jak dorosłe osoby odnoszą się do siebie. Dziecko obserwuje świat dorosłych i ich zachowania. Warunkiem pełnego zabezpieczenia rozwoju i dojrzałości dziecka jest miłość otoczenia, akceptacja rodziców i zwartość rodziny. Należyte wypełnienie ról rodzicielskich, uznanie praw i obowiązków dziecka oraz zapewnienie mu warunków wszechstronnego rozwoju decydują o wysokiej wartości rodzinnego środowiska wychowawczego. Mogą w nim rozwijać się i wzrastać wartościowi ludzie, bez zahamowań i uprzedzeń, radośni i otwarci na świat. Rodzina to pierwszy wychowawca dziecka. Prawidłowo funkcjonująca rodzina stwarza najdoskonalsze warunki dla dojrzałości i wzrostu człowieka. Rodzice są najważniejszymi tutorami w rozwoju i wychowaniu dziecka ku dojrzałości.

Słowa kluczowe

dojrzałość dzieci dziecko odpowiedzialność rodzice rozwój wychowanie

Bibliografia

Bajzert R. (1995). Odpowiedzialność rodziców. Edukacja i Dialog, 4, 2.

Dziewięcki M. (2002). Wychowanie w dobie ponowoczesności. Kielce: Jedność.

Getka B. (1994). Kontakt psychiczny i społeczny z dzieckiem. Edukacja i Dialog, 2, 4.

Grochal J., Przyborowska B. (2000). O wychowaniu człowieka. Płock: Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica.

Jundziłł I. (1989). Trudności wychowawcze w rodzinie. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kopeć H. (1995). W zgodzie z sobą i z tobą. Edukacja i Dialog, 7, 18.

Kuryluk-Pałasz L. (1996). Wspomnienia z dzieciństwa a życie dorosłe. Edukacja i Dialog, 10, 5.

Pawlak A. (2009). Tutoring dziecięcy w procesie nauczania-uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmioletnich. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Pospiszyl K. (1976). O miłości ojcowskiej. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Rembowski J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Ruszkiewicz D. (2005). Realizacja funkcji opiekuńczo-wychowawczej w rodzinie samotnego ojca. Toruń: Centrum Edukacji Europejskiej.

Sarnat-Ciastko A. (2015). Tutoring w polskiej szkole. Warszawa: Difin