Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2018

Problematyka gotowości szkolnej w poradnikach dla rodziców z lat 1918-1989

Autor: Agnieszka Małek
Rok: 2018
Numer: 1
Strony: 147-157
DOI: 10.34767/PP.2018.01.12

Abstrakt

Dziecko rozpoczynające naukę w szkole wkracza w zupełnie nowy etap swojego życia. Aby mogło sprostać stawianym przed nim wymaganiom, niezbędne jest osiągnięcie przez nie gotowości szkolnej. Celem niniejszej analizy jest ukazanie ewolucji zaleceń kierowanych do rodziców w zakresie przygotowania dziecka do rozpoczęcia edukacji szkolnej. Przedmiotem badania są cechy oraz umiejętności, jakie twórcy poradników uznawali za niezbędne dziecku w chwili podjęcia przez nie nauki w szkole. Materiał źródłowy podjętych analiz stanowią poradniki dla rodziców wydane w latach 1918-1989.

Słowa kluczowe

dojrzałość Druga Rzeczypospolita dzieci historia wychowania Polska Rzeczpospolita Ludowa poradniki szkoła wychowanie

Bibliografia

Biehler M. (1919). Higiena dziecka. Wyd. IV uzup. Warszawa: Nakład Gebethnera i Wolffa.

Chmielewska A. (1954). O rozwoju umysłowym dzieci i młodzieży. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Chrzanowska D. (1974). Rozwój psychiczny i wychowanie. W: D. Chrzanowska i in., Dziecko w wieku przedszkolnym. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Czapów C. (1968). Rodzina a wychowanie. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.

Filipczuk H. (1985a). Dziecko i jego rówieśnicy. W: D. Chrzanowska (red.), 50 tajemnic o naszych dzieciach. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Filipczuk H. (1985b). Przygotowania dzieci sześcioletnich do szkoły. W: D. Chrzanowska (red.), 50 tajemnic o naszych dzieciach. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Filipczuk H. (1985c). Różne aspekty dojrzałości szkolnej. W: D. Chrzanowska (red.), 50 tajemnic o naszych dzieciach. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Jaroszyński T. (1921). Higiena wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta.

Jugowar B. (1982). Wiek przedszkolny. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.

Kaczyński T. i in. (1964). Jak wychowywać dziecko wiejskie. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Kopczyński S. (1923). Szkice higieniczno-wychowawcze (z dziedziny higieny domowej i szkolnej), t. II. Lwów-Warszawa: Książnica Polska Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych.

Kotłowski K. (1966). Problemy wychowania w rodzinie. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Krassowska A. (1962). O życzliwości dla świata i ludzi. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Kwiatkowska M. (1937). Jak sobie radzić z dzieckiem od 4 do 7 lat. Warszawa: Instytut Higieny Psychicznej.

Kwiatkowska M. (1946). Jak sobie radzić z dzieckiem od 4 do 7 lat. Wyd. 2. Warszawa: Państwowy Instytut Higieny Psychicznej.

Landy A., Kwiatowska M., Topińska Z. (1970). Rozwój i wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.

Makowska J. (1985). Dlaczego dziecko nie lubi przedszkola. W: D. Chrzanowska (red.), 50 tajemnic o naszych dzieciach. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Milewicz B. (red.) (1968). Rodzice, dzieci, wychowanie. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.

Moszczeńska I. (1929). Samodzielność i odpowiedzialność dziecka. Warszawa: Towarzystwo Wydawnicze Bluszcz.

Niedźwiecki M. (1924). Dom i szkoła po wojnie. Lwów: Nakładem Księgarni Naukowej.

Osiecka J. (1956). Moje dziecko pójdzie do szkoły. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Popielarska A. (1962). Czy dobrze i zdrowo wychowujesz swoje dziecko? Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Popielarska A., Mazur M. (1973). Dlaczego nasze dzieci sprawiają trudności wychowawcze. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Poznańska A. (1936). Drugie dziecięctwo. Czwarty – siódmy rok życia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Higienicznego.

Ptaszyńska W. (1936). Trzecie dziecięctwo. Siódmy – jedenasty rok życia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Higienicznego.

Ptaszyńska W. (1948). Błędy wychowawcze rodziców. Łódź: Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik.

Raczkowska J. (1988). Na tropach rodzicielskich niepowodzeń. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Rataj M. (1979). Szkoła – dzieci – rodzice. Warszawa: Instytut Wydawniczy Centralnej Rady Związków Zawodowych.

Sawa B. (1975). Jeżeli dziecko źle czyta i pisze. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Siemek D. (1987). Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Słyszowa S. (1971). Dziecko rozpoczyna naukę. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Sokołowska A. (1954). Rodzina i szkoła wspólnie wychowują dziecko. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Trumpp J. (1933). Pielęgnowanie dzieci w wieku szkolnym. Lwów-Warszawa: Księgarnia Polska Bernard Połoniecki.

Więckowski R. (1987). Czego wymaga się od dziecka sześcioletniego w przedszkolu i od dzieci w wieku 7-10 lat w szkole? W: W. Pomykało (red.), Vademecum dla rodziców dzieci od lat 6 do 10. Warszawa: Tygodnik „Oświata i Wychowanie”, Wydawnictwo Współczesne, RSW Prasa-Książka-Ruch.

Wolański N. (1987). Jak zbadać czy rozwój fizyczny mojego dziecka jest prawidłowy? W: W. Pomykało (red.), Vademecum dla rodziców dzieci od lat 6 do 10. Warszawa: Tygodnik „Oświata i Wychowanie”, Wydawnictwo Współczesne, RSW „Prasa-Książka-Ruch”.

Wołoszynowa L. (1962). Psychologia pomaga wychowaniu. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2010). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik, t. 2. Wyd. II popr. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dąbrowski P. (1936). Wychowanie w różnych okresach rozwoju. W: S. Łempicki (red.), Encyklopedia wychowania, t. 1. cz. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naszej Księgarni Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Demel M. (1968). O wychowaniu zdrowotnym. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Dottrens R. (1970). Wychowanie i kształcenie. Przekład E. Chłapowska. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Golinowska S., Boni M. (2004). W trosce o pracę. Warszawa: Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.

Jakubiak K. (1995). Badania naukowe nad rodziną oraz problematyka wychowania rodzinnego w literaturze pedagogicznej II Rzeczypospolitej. W: K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Syska J. (1959). Dojrzałość do nauki, jej badanie i ćwiczenie: Część I: metodyka badań i ćwiczeń. Część II: pomoce dla dziecka. Katowice: Zarząd Okręgu Związku Nauczycielstwa Polskiego. Wydział Pedagogiczny.

Szuman S. (1962). O dojrzałości szkolnej dzieci 7 letnich. Nowa Szkoła, 6, 24-25.

Weryho-Radziwiłłowiczowa M. (1930). Zarys wychowania przedszkolnego. Warszawa: Polski Komitet Opieki nad Dzieckiem.

Wilgocka-Okoń B. (1972). Dojrzałość szkolna dzieci a środowisko. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wilgocka-Okoń B. (2003). Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Wołoszynowa L. (1979). Młodszy wiek szkolny. W: M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wygotski L. (1971). Nauczanie a rozwój w wieku przedszkolnym. W: L.S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.