Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2018

Profesor akademicki jako członek korporacji uczonych i jego dylematy moralne

Autor: Józef Górniewicz ORCIDiD
Rok: 2018
Numer: 1
Strony: 229-246
DOI: 10.34767/PP.2018.01.18

Abstrakt

W artykule przedstawiono obraz profesora-uczonego jako członka korporacji akademickiej przeżywającego codzienne dylematy moralne związane zarówno z przedmiotem badania, procedurą badawczą, analizą wyników badań i ich prezentacji w formie publikacji naukowej. Profesor pełni różnorodne role tak w społeczności uczelnianej, jak i w środowisku lokalnym, posiada osobliwy etos i nieustannie staje pod pręgierzem wartości moralnych w rolach badacza i wykładowcy. Sam zaś jest kreatorem wartości poznawczych, jako efektu jego działalności intelektualnej. Realizuje jakiś paradygmat badawczy, model uprawiania nauki.

Słowa kluczowe

dylematy moralne etos nauczyciel akademicki wartości

Bibliografia

Balcerzak M. (2013). Planeta korporacja. Warszawa: The Facto.

Brzeziński S., Gajda J., Rzepka A. (red.) (2016). Wiedza, kapitał ludzki, gospodarka. Częstochowa: Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej.

Goćkowski J. (1996). Ethos nauki i role uczonych. Kraków: Wydawnictwo Secesja.

Goćkowski J. (2005). Normy ethosu nauki a realia ekologicznej pracy naukowej. Roczniki Nauk Społecznych, 33, 1.

Goćkowski J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Wydawnictwo Secesja.

Goćkowski J. (2009). Siedem powinności zawodowych uczonego. Zagadnienia Naukoznawstwa, 3-4.

Gordon M. (2014). Słownik polsko-łaciński; łacińsko-polski. Wodzisław Śląski: Usługi Poligraficzne i Wydawnicze Legis.

Górniewicz J. (2001). Kategorie pedagogiczne – wyobraźnia moralna. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Górniewicz J., Piotrowski P. (2014). Uniwersytet jako źródło wartości kultury. Szkice filozoficzno-humanistyczne. Olsztyn: Pracownia Wydawnicza Elset.

Kleszcz R. (2011). Nauczyciel akademicki; neutralność czy aksjologiczne zaangażowanie. Etyka, 4.

Kloc K., Chmielewska E. (red.) (2004). Dobre obyczaje w kształceniu akademickim. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Kożusznik B. (2002). Psychologia zespołu pracowniczego – doskonalenie efektywności. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Merton R.K. (2002). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Młokosiewicz M. (red.) (2016). Kapitał ludzki – rozwój ku wartościom. Szczecin: Volumen.

Ossowska M. (1983). O człowieku, moralności i nauce. Miscellanea. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Piekarski R. (2016). Osądy wartościujące w naukach społecznych i filozofii politycznej; dyskusja stanowiska Maxa Webera. Ruch Filozoficzny, 2.

Szramowski D. (2015). Kapitał ludzki w mikro i małych przedsiębiorstwach. Warszawa: Ce De Wu.

Terelak J.F. (2005). Psychologia organizacji i zarządzania. Warszawa: Difin.

Trzaska F. (red.) (1989). Polska Korporacja Akademicka Welecja 1883-1988. Warszawa: PKA Welecja.

Weber M. (2004). Racjonalność, władza, odczarowanie. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Weber M. (2011). Etyka protestancka i duch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Węgrzecki A. (2004). Sylwetka aksjologiczna nauczyciela akademickiego. W: K. Kloc, E. Chmielewska (red.), Dobre obyczaje w kształceniu akademickim. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Wolke R. (1984). Koszty a efektywność gospodarcza. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.

Woźnicki J. (2007). Uczelnie akademickie jako instytucje życia publicznego. Warszawa: Fundacja Rektorów Polskich.

Woźnicki J. (2008). Inwestowanie w kapitał ludzki i rozwój sektora wiedzy w Polsce. Nauka, 1.

Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.

Załęski P. (2003). Typy idealne w socjologii religii Maxa Webera. Analiza struktury kategoryzującej pole religijne. Kultura i Społeczeństwo, 1.

Znaniecki F. (1974). Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Znaniecki F. (1984). Społeczne role uczonych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Znaniecki F. (1997). Społeczna rola studenta uniwersytetu. Poznań: Nakom.

Znaniecki F. (2011). Relacje społeczne i role społeczne; niedokończona socjologia systematyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.