Maria Czerepaniak-Walczak (2018). Proces emancypacji kultury szkoły. Warszawa: Wolters Kluwer
Bibliografia
Archer M.S. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa, przeł. A. Dziuban. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Chałas K. (red.) (1997). Mikrosystem wychowawczy klasy autorskiej. Nowa wspólnota. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Czerepaniak-Walczak M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Dumowska B. (2003). Edukacja autorska w szkołach publicznych w Polsce. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Dudzikowa M. (2013). Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej. Egzemplifikacja z obszaru edukacji (i nie tylko). W: M. Dudzikowa, K. Krasiecka-Falbierska, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Dudzikowa M., Jaskulska S. (red.) (2016). Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? Warszawa: Wolters Kluwer.
Figiel M. (2001). Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Gnitecki J. (red.) (2004). Konstruowanie autorskich programów kształcenia stymulujących i wspierających rozwój uczniów we współczesnej szkole. Poznań: Biuletyn Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział w Poznaniu.
Kaliszewska M. (2015). Ruch freinetowski w Polsce w latach 1957-2014. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Kubiczek B. (2002). Autonomia szkoły. Jak ją tworzyć? Jak z niej korzystać? Poradnik dyrektora. Opole: Wydawnictwo Nowik.
Mencel M. (2008). Rada szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nakoneczna D. (1993). Klasy autorskie w Szkołach Twórczych. Warszawa: Towarzystwo Szkół Twórczych.
Przyszczypkowski K. (2004). Szanse i zagrożenia oświaty (samo)rządowej. W: Uniwersytet. Społeczeństwo. Edukacja. Materiały konferencji naukowej z okazji X-lecia Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza Poznań 13-14 października 2003 roku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Przyszczypkowski K. (2012). Polityczność (w) edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Radziewicz J. (1989). Szkoła uspołeczniona i uspołeczniająca. Warszawa: Wydawnictwo Społeczne KOS.
Sarnat-Ciastko A (red.) (2016). Licea ALA. Szkoły skoncentrowane na uczeniu. Nowa kultura szkoły. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Śliwerski B. (1996). Edukacja autorska. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Śliwerski B. (2009). Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Śliwerski B. (2013). Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Śliwerski B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Śliwerski B. (2017). Meblowanie szkolnej demokracji. Warszawa: Wolters Kluwer.