Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2016

Kuna w kurniku i biologia nauczania, czyli o tym, jak neurodydaktyka włącza się do sporu o szkołę

Autor: Piotr Łaszczyca
Rok: 2016
Numer: 1
Strony: 119-150
DOI: 10.34767/PP.2016.01.09

Abstrakt

Czynnościowe obrazowanie mózgu umożliwiło wyjaśnienie mechanizmów rozwojowych warunkujących okres „buntu i naporu” charakterystyczny dla nastolatków. Odkrycia te rzucają nowe światło na problemy pedagogiczne i dydaktyczne, z którymi od wieków zmagają się twórcy nowatorskich systemów edukacyjnych. Cechy człowieka scharakteryzowane przez ewolucjonizm oraz prawo Yerskesa-Dodsona, zasadę pawiego ogona, zasadę trade-off, prawo 7±2 Millera, liczbę Dunbara i inne prawa, pozwalają lepiej zrozumieć istotę problemów w pracy z nastolatkami. Czynnikiem obciążającym pedagogizację jest zderzenie naturalnych mechanizmów popędowych z presją współczesnego skomercjalizowanego i zinformatyzowanego społeczeństwa wielkomiejskiego. Efekt tego zderzenia można porównać do sytuacji tytułowej kuny w kurniku. Zrozumienie opisanych mechanizmów jest warunkiem doskonalenia systemu oświaty.

Słowa kluczowe

adolescencja czynniki społeczne i kulturowe etologia neurobiologia neurodydaktyka rozwój mózgu

Bibliografia

Bagniewska J. (2015). Jedenaste – nie podpowiadaj. Gazeta Wyborcza, 20.06.2015.

Bańkowska A. (2014). Pokazujemy, z czym nie poradzili sobie Polacy w teście PISA. ‘Mamy kłopot z wykorzystaniem komputera’. Gazeta Wyborcza, 19.04.2014.

Bolanowski J. (2014). Drenaż mózgów. Polska traci najwięcej specjalistów w Europie. Portal WP.PL, 12.11.2014.

Chabinka T. (2014). Sprzeciw „pokolenia 2000 zł brutto” to nie wymysł rozkapryszonej młodzieży. Gazeta Wyborcza, 12.11.2014.

Cieśla J., Podgórska O. (2015). Seks bez sensu. Polityka, 33, 26-28.

Głowacka K (2013). Grozi nam powszechna cyfrowa demencja – alarmuje niemiecki uczony. Z Manfredem Spitzerem rozmawia Karolina Głowacka. Gazeta Wyborcza, 30.11.2013.

Hartman J. (2011). Etyka w polskich szkołach. Ignorancja w służbie obłudy. Polityka, 03.02.2011.

Hartman J. (2014). Szmata zwana etyką. Polityka, 18.02.2014.

Hartman J. (2015). Żyletki i stokrotki. Polityka, 37, 20-22.

Klesyk A. (2012). Prezes PZU: Szukamy tych, którzy myślą samodzielnie. Gazeta Wyborcza, 23.04.2012.

Natablicy (2014). Badanie PISA 2014: Młodzież w Polsce nie radzi sobie z codziennymi problemami. natablicy.pl; 04.04.2014.

Maciejewicz P. (2014). Dwudziesto- i trzydziestoparolatki na garnuszku rodziców. Gazeta Wyborcza, 08.02.2014.

Maciejewicz P. (2014). Zagraniczna ziemia obiecana: w emigracji swych szans upatruje jedna piąta Polaków. Gazeta Wyborcza, 13.11.2014.

Nasz Dziennik (2015). Wczesna edukacja szkodzi dzieciom? Nasz Dziennik, 12.06.2015.

Newseria(2014).Ruszyła MałopolskaChmuraEdukacji.Cyfroweszkoły w Polscetofakt. Newseria(Wprost), 18.09.2014.

Onet (2015). Za: blog – Jerzy Vetulani: Sześciolatki niezdolne do rozpoczęcia nauki są niedorozwinięte. Zaczerpnięte: 21 sierpnia 2015, 11:40, Strona internetowa Onet Kraj Obserwuj.

Pezda A. (2012). Prezes PZU oskarża polskie uczelnie: To fabryki bezrobotnych. Gazeta Wyborcza, 23.04.2012.

Podgórska J. (2010). Nauczanie religii w szkole. Samotność katechety. Polityka, 15.12.2010.

Podgórska J. (2012). Czego się uczy na lekcjach etyki? Przybory do myślenia. Polityka, 29.10.2012.

Podgórska J. (2015). Przysposobienie do życia w celibacie. Polityka, 9, 25-26.

Rotkiewicz M. (2015). Liczą i malują. Polityka, 18.08.2015.

Suchecka J. (2013). Polscy uczniowie w światowej czołówce! Są wyniki badania PISA. Wyprzedziliśmy m.in. Niemcy, Anglię. Gazeta Wyborcza, 03.12.2013.

Suchecka J. (2014). Polskie 15-latki w finansach lepsze m.in. od Amerykanów i Rosjan. Kreatywni w nowej odsłonie badania PISA. Gazeta Wyborcza, 09.07.2014.

Suchecka J. (2014).Co piąty trzecioklasista ma problem z rachunkami, a tylko 13 proc. daje sobie radę z dostrzeganiem wszystkich zależności. Gazeta Wyborcza, 02.12.2014.

Suchecka J. (2014). Polskie cyfrowe dzieci w czołówce. Gazeta Wyborcza, 21.11.2014.

Szyłło A. (2014). Obudźmy szkołę. Nie wyłączajmy dzieciom mózgów. Gazeta Wyborcza, 29.10.2014.

Wilk E., Krzemińska A. (2015). Klucz do szkoły. Raport. Polska przed wyborem. Polityka, 36(3025), 20-23.

Wilk E. (2015). Nie myślę, a jestem. Współcześni półanalfabeci: wykształceni, ale ignoranci. Polityka, 13.10.2015.

Woźnicki Ł. (2013). Polska wśród 25 krajów o największej „sile umysłu”. Wyprzedzamy m.in. Holandię i Szwajcarię. Gazeta Wyborcza, 24.10.2013.

Zimbardo P.G. (2015). Dzisiaj nie wiadomo jak być ojcem. Rozmowa GW z Martyną Harland (SWPS). Gazeta Wyborcza, 13.06.2015.

Żylińska M. (2014). Czy szkoła może czegoś nauczyć? Marzena Żylińska, Rozmowa z neurobiologiem Geraldem Hütherem. Polityka, 07.10.2014.