Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2015

Harvard University: polityka przyjęć na studia i regulowanie dynamiki dostępu

Autor: Agnieszka Gromkowska-Melosik
Rok: 2015
Numer: 1
Strony: 9-18
DOI: 10.34767/PP.2015.01.01

Abstrakt

W niniejszym tekście podejmuję próbę rekonstrukcji kryteriów przyjmowania do Harvard University w perspektywie historycznej. W sposób szczególny interesuje mnie ewolucja mechanizmu zamykania/otwierania dostępu do studiowania w tej placówce edukacji wyższej dla różnych grup społecznych. Historia regulowania dostępu do tego uniwersytetu stanowi przy tym, jak jestem o tym przekonana, znakomitą egzemplifikację dynamiki – mających miejsce w Stanach Zjednoczonych – relacji między równością/nierównością w edukacji, a także opartą na zasadach merytokracji ruchliwością konkurencyjną i ruchliwością sponsorowaną. Decydujące znaczenie mają w tym kontekście kryteria przyjęć. Stanowią one zawsze – zarówno w odniesieniu do Harvardu, jak i większości najlepszych uniwersytetów w skali świata – pewnego typu społeczną konstrukcję. Niezależnie od retoryki ich twórców, tylko pozornie mają one charakter „obiektywny” i zorientowane są na typowo akademickie atrybuty kandydatów. W rzeczywistości przesycone są one różnymi ideologiami, wynikającymi z nich niekiedy w sposób jawny, a niekiedy domyślny czy ukryty. Ich celem jest nie tylko „wychwytywanie” najlepszych kandydatów, ale także – a niekiedy przede wszystkim – regulowanie dostępu do placówek edukacji wyższej, głównie poprzez tworzenie mechanizmów wykluczania.

Słowa kluczowe

dynamika dostępu merytokracja selekcja socjologia edukacji uniwersytet

Bibliografia

Alon S. (2009). The Evolution of Class Inequality in Higher Education: Competition, Exlusion and Adaptation. American Sociological Review, 74, October.

Barratt W. (2011). Social Class on Campus: Theories and Manifestations. New York.

Bowen W.G. (2005). A Thumb on the Scale, The case for socioeconomic affirmative action. Harvard Magazine, May--June, http://harvardmagazine.com/2005/05/a-thumb-on-the-scale.html

Cookson P.W. jr., Hodges Persell C. (1985). Preparing for Power. Cultural Capital and Curricula in America’s Elite Boarding Schools. New York.

Farnum R. (1990). Prestige in the Ivy League: Democratization and Discrimination at Penn and Columbia, 1890-1970. W: P.W Kingston, L.S. Lewis, The High Status Track: Studies of Elite Schools and Stratification. New York.

Farrell B. (1993). Elite Families: Class and Power in Nineteenth-Century Boston. New York.

Fisher D. (2012). Poor Students Are The Real Victims of College Discrimination. Forbes, May 2, http: //www.forbes.com/sites/danielfisher/2012/05/02/poor-students-are-the-real-victims-of-college-discrimination/

Fitzsimmons W.R. (2009). Guidance Office: Answers From Harvard’s Dean. Part 1. The New York Times, September 10, http://thechoice.blogs.nytimes.com/2009/09/10/harvarddean-part1/

Fox D. (2004). The Truth about Harvard: A Behind the Scenes Look at Admissions and Life on Campus. New York.

Gromkowska-Melosik A. (2011). Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu. Kraków.

Hemel D.J. (2007). Leave Behind A Legacy. The Harvard Crimson, June 6, http://www.thecrim son.com/article/http://thechoice.blogs.nytimes.com/2009/09/10/harvarddean-part1/

Higley S.R. (1995). Privilege, Power, and Place: The Geography of the American Upper Class. London.

Hodges Persell C., Cookson P.W. jr (1985). Chartering and Bartering: Elite Education and Social Reproduction. Social Problems, 2, 33.

Karabel J. (2006). The Chosen. The Hidden History of Admission and Exclusion at Harvard, Yale and Princeton. Boston--New York.

Knight G.L. (2014). Pop Culture Places: An Encyclopedia of Places in American Popular Culture. Santa Barbara.

Langdon Sibley J. (1873). Biographical Sketches of Graduates of Harvard University. Cambridge.

Melosik Z. (2009). Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Kraków.

Reynolds G. (2015). To reduce inequality abolish Ivy League, http://www.usatoday.com/story/opi nion/2015/ 11/01/glenn-reynolds-reduce-inequality-abolish-ivy-league-elitist-discrimination-column/74998648

Rivera L. (2015). Pedigree: How Elite Students Get Elite Jobs. New Jersey.

Schwartz D. (2008). Social closure in American Elite Higher Education. Theory and Society, August, 37, 4.

Stampnitzky L. (2006). How Does “Culture” Become “Capital”? Cultural And Institutional Struggles Over “Character And Personality” At Harvard. Sociological Perspectives, 49, 4.

Story R. (1975). Harvard Students, the Boston Elite and the New England Preparatory System 1800-1876. History of Education Quarterly, 15, 3, Autumn.

Synnot M.G. (2010). The half opened door. Disctimination and Admissions at Harvard, Yale, and Princeton, 1900-1970. London.

Synnott M.G. (2013). Student Diversity at the Big Three: Changes at Harvard, Yale, and Princeton. Since the 1920. London.