Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2015

Integracja społeczności szkolnej w kontekście zaangażowania rodziców w edukację na poziomie klas niższych

Autor: Anna Jakubowicz-Bryx
Rok: 2015
Numer: 1
Strony: 98-110
DOI: 10.34767/PP.2015.01.09

Abstrakt

Zmiany w systemie edukacji ujawniły korzystne tendencje zachodzące w relacjach rodzice – szkoła. Działania ukierunkowane są na rodzinę, która zabiega o to, by kształcenie ich dzieci było efektywne i odbywało się w poczuciu bezpieczeństwa i wolności. Aktywne włączenie rodziców do współpracy z nauczycielami na poziomie wczesnej edukacji jest bardzo ważnym elementem w procesie przemian, jakie dokonują się w systemie oświaty. To dorośli tworzą dziecku dobre lub złe warunki rozwoju i wychowania. Dlatego współpracy z rodzicami powinna towarzyszyć troska o zaspokajanie aktualnych potrzeb i przyszłych losów dziecka. Rodzice powinni wspierać działania stymulujące wielostronny rozwój ucznia poprzez wzmożenie zaangażowania w proces pracy szkoły. Zaprezentowane badania pokazują zakres zaangażowania rodziców w proces edukacji oraz postrzeganie tego zjawiska przez nich samych.

Słowa kluczowe

edukacja wczesnoszkolna pedagogika wczesnoszkolna współpraca z rodzicami wychowanie

Bibliografia

Babiuch M. (2002). Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów? Warszawa: Wyd. WSiP.

Dudzińska I. (1983). Wychowanie i nauczanie w przedszkolu. Poradnik metodyczny. Warszawa: Wyd. WSiP.

Dzierzgowska I. (1999). Rodzice w szkole. Warszawa: Wyd. CODN IV.

Elsner D. (2005). Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania. Warszawa: CODN.

Gajdzica Z. (2008). Partnerzy w nauce. Katowice: Wyd. UŚ.

Jakubowicz-Bryx A. (2010). Udział rodziców w edukacji szkolnej dziecka na przykładzie dwóch środowisk. W: T. Parczewska (red.), Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji małego dziecka. Lublin: Wyd. UMCS.

Jurkiewicz E. (2002). Rodzice a szkoła. Społeczność Szkolna, 2.

Kamińska-Juckiewicz M. (2009). Partnerstwo i dialog w komunikacji między szkołą i rodzicami. Nowa Szkoła, 5.

Kosińska E. (1999). Rodzice a szkoła. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków: Wyd. Rubikon.

Kowalczyk-Szymańska M., Kowalczyk S. (1993). Umiejętności pedagogiczne rodziców. Życie Szkoły, 10.

Kowolik P. (2005). Dialog i współdziałanie szkoły z domem rodzinnym. W: M. Nyczaj-Drąg, M. Głażewski (red.), Współprzestrzenie edukacji: szkoła, rodzina, społeczeństwo, kultura. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ.

Koźmiński G. (red.), (2001). Współpraca z rodzicami. Złotów: Wyd. K&K.

Łobocki M. (1999). ABC wychowania. Lublin: Wyd. UMCS.

Mendel M. (1998). Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci? Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Parlak M. (2009). Współpraca przedszkola z rodzicami i środowiskiem lokalnym. W: E. Zyzik (red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej. Kielce: Wyd. UH-P im. Jana Kochanowskiego.

Poraj A, Całek G. (2009). Rodzice w szkole. Warszawa: Wyd. Instytut Inicjatyw Pozarządowych.

Reczek-Zymróz Ł. (2009). Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Uździcki R. (2009). Współdziałanie interpersonalne warunkiem rozwoju organizacyjnego instytucji oświatowych, W: Z. Nęcki, K. Błaszczyk, R. Uździcki, Komunikacja i negocjacje a współdziałanie interpersonalne. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.