Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2015

Świadomość językowa uczniów klas trzecich szkoły podstawowej

Autor: Izabela Plieth-Kalinowska
Rok: 2015
Numer: 1
Strony: 111-118
DOI: 10.34767/PP.2015.01.10

Abstrakt

Doskonalenie kompetencji językowych i komunikacyjnych uczniów stanowi podstawę kształcenia w każdym kierunku. Idealnym narzędziem do przeprowadzenia zajęć umożliwiających ich poszerzenie zdaniem metodyków jest współczesna literatura dziecięca. Autorka podejmuje próbę ustalenia zależności pomiędzy pracą z książką Grzegorza Kasdepke Co to znaczy… a poziomem zrozumienia związków frazeologicznych przez uczniów klas III szkoły podstawowej.

Słowa kluczowe

kompetencje językowe kompetencje komunikacyjne pedagogika wczesnoszkolna słownik umysłowy związki frazeologiczne

Bibliografia

Aitchison J. (2003). Words in the Mind: An Introduction to the Mental Lexicon. 3rd edition. Oxford: Basil Blackwell.

Bloom P. (2000). How Children Learn the Meaning of Words. Cambridge, MA: MIT Press.

Borawska K. (2004). Umiejętności językowe dziecka (kończącego edukację wczesnoszkolną). Białystok: Trans Humana.

Clark E.V. (1993). The Lexicon in Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.

Czelakowska D. (2010). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gleitman L., Landau B. (1994). The Acquisition of the Lexicon: Remarks on Lexical Knowledge. Cambridge, MA: MIT Press.

Filipiak E. (2001). Metody i techniki stymulowania aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. W: M.T. Michalewska, M. Kisiel (red.), Problemy edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w zmieniającej się Europie. T. I: Kształcenie języka ojczystego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kida J. (1996). Rozwój twórczej aktywności językowej w procesie nauczania. W: T. Rittel (red.), Dyskurs edukacyjny. Kraków: WSP im. KEN.

Korżyk K. (1993). PRAWDA w konwencjonalnych metaforach języka polskiego. Lublin: Preliminaria.

Kurcz I. (2005). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Kurcz I. (2011). O kompetencji językowej i komunikacyjnej. Czasopismo Psychologiczne, 17, 2, 153-160.

Kuszak K. (2014). Językowy obraz rodziny w związkach frazeologicznych i interpretacjach dziecięcych. Wychowanie w Przedszkolu, 6, 5-11.

Michnick-Golinkoff R.M., Hirsh-Pasek K., Bloom L., Smith L., Woodward A., Akhtar N. (2000). Becoming a Word Learner: A Debate on Lexical Acquisition. New York, NY: Oxford University Press.

Porayski-Pomsta J. Mowa dziecka. Zaczerpnięte 08.10.2014. Strona internetowa http://www.tkj.uw.edu.pl/porad -nia/art02.htm

Porayski-Pomsta J. (2009). Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka. Logopeda, 1(7).

Sikorski M. (2014). Rozumienie związków frazeologicznych przez uczniów klasy III SP na podstawie książki Grzegorza Kasdepke „Co to znaczy…”. Niepublikowana praca magisterska. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

Syllamy N. (1994). Słownik psychologii. Przekł. K. Jarosz. Katowice: Wyd. Książnica.

Wojciechowska J. (2014), Znaczenia zakotwiczone w umyśle dziecka jako wyzwanie dla współczesnej dydaktyki. W: J. Grzesiak (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Ewaluacja poprawy jakości kształcenia. Kalisz-Konin: PWSZ w Koninie.

Żytko M. (2009), Metodyczne stereotypy w edukacji elementarnej w świetle badan osiągnięć językowych i matematycznych 9-latków. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.