Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2015

Diagnoza pedagogiczna w metodycznym działaniu asystenta rodziny

Autor: Izabela Krasiejko
Rok: 2015
Numer: 1
Strony: 184-196
DOI: 10.34767/PP.2015.01.15

Abstrakt

Asystent rodziny jest nową służbą społeczną w systemie pomocy społecznej powołaną Ustawą z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w celu udzielenia wsparcia rodzinom przeżywającym trudności w wypełnianiu funkcji wychowawczej. Zgodnie z zapisami w ustawie asystent rodziny pełni wiele zadań, jednak najważniejszym jest pedagogizacja, na której powinien się koncentrować. Dzięki częstym wizytom w środowisku zamieszkania rodziny może zaobserwować naturalne zachowanie jej członków, rozpoznać mocne strony i potrzeby oraz zachowania wymagające zmiany, zwłaszcza te będące zagrożeniem dla bezpieczeństwa dzieci. Wspólnie z rodziną wypracować cele do pracy socjalno-wychowawczej i terapeutycznej, które zostaną zrealizowane poprzez działania z rodziną i na jej rzecz, we współpracy z innymi specjalistami. Do ustawy o wspieraniu rodziny nie zostało napisane rozporządzenie, które zawierałoby wzory narzędzi do pracy asystenta rodziny. W niniejszym opracowaniu zostały wskazane zasady diagnozowania środowiska rodzinnego i wymienione propozycje narzędzi diagnostycznych, którymi mogą posługiwać się asystenci rodziny. Odnoszą się do dwóch obszarów poznania podmiotu: zarówno deficytów, jak i zasobów oraz obejmują nie tylko wstępne rozpoznanie, ale projektowanie i przebieg działania oraz ocenę jego rezultatów.

Słowa kluczowe

asystent rodziny diagnostyka pedagogiczna pedagogika rodzina szacowanie ryzyka

Bibliografia

Ambrozik W. (1997). Dewiacje wychowawcze w środowisku wiejskim. Poznań: Wyd. Eruditus.

Braun-Gałkowska M. (2007). Poznawanie systemu rodzinnego. Lublin: Wyd. KUL.

Dybowska E. (2012). Teoria systemowej pracy z rodziną. Kraków: Wyd. ROPS w Krakowie.

Garvin Ch., Seabury B. (1998). Działania interpersonalne w pracy socjalnej. T. I. Katowice: Wyd. Naukowe Śląsk.

Gurycka A. (1990). Błąd w wychowaniu. Warszawa: Wyd. WSiP.

Jarosz E. (2007). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: Wyd. UŚ.

Kadela K., Kowalczyk J. (2014). Standardy pracy socjalnej. Warszawa: Wyd. Wrzos.

Kawula S. (2004). Pedagogika społeczna w społeczeństwie ryzyka. Olsztyn: Wyd. Epistheme.

Kawula S. (2007). Pedagogiczna typologia rodzin. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Krasiejko I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Wyd. I. Katowice: Wyd. Naukowe Śląsk (Wyd. II zmienione i uaktualnione – 2012).

Krasiejko I. (2011). Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Wyd. I. Katowice: Wyd. Naukowe Śląsk (Wyd. II zmienione i uaktualnione – 2013).

Krasiejko I. (2013). Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Toruń: Wyd. Edukacyjne Akapit.

Krasiejko I. (2015). Pedagogiczne aspekty pracy asystenta rodziny. W: E. Kantowicz, M. Ciczkowska-Giedziun, L. Willan-Horla (red.), Wielowymiarowość wsparcia we współczesnej rodzinie polskiej. Olsztyn: Wyd. UWM.

Krasiejko I., Świtek T. (w druku). Między wsparciem a kontrolą – różne rozumienie roli asystentów rodziny.

Marynowicz-Hetka E. (1987). Narzędzie oceny progu zagrożenia rozwoju biosocjokulturalnego dziecka w rodzinie. W: I. Lepalczyk, J. Badura (red.), Elementy diagnostyki pedagogicznej. Warszawa: PWN.

Piekarski J. (1987). Diagnoza typologiczna rodziny jako środowiska wychowawczego. W: I. Lepalczyk, J. Badura (red.), Elementy diagnostyki pedagogicznej. Warszawa: PWN.

Pieter J. (1960). Poznawanie środowiska wychowawczego. Wrocław-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wyd. PWN.

Prusinowska-Marek (2014). Procedura udzielenia rodzinie wsparcia w formie asystenta rodziny. W: I. Krasiejko (red.), Teczka dokumentacji pracy z rodziną. Poznań: Wyd. Forum.

Ryś M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badania struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Świtek T. (2009). Ścieżki rozwiązań. Kraków: Wyd. Księgarnia Akademicka.

Wysocka E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Ziemska M. (1973). Postawy rodzicielskie. Warszawa: Wiedza Powszechna.