Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2015

Diagnozowanie kompetencji społecznej dzieci przedszkolnych – możliwości i ograniczenia

Autor: Karolina Kaszlińska
Rok: 2015
Numer: 1
Strony: 209-222
DOI: 10.34767/PP.2015.01.17

Abstrakt

Artykuł traktuje o możliwościach diagnozowania kompetencji społecznej dzieci przedszkolnych. Autorka określa umiejętności społeczne, jakie składają się na kompetencję społeczną dziecka przedszkolnego, a także warunki, jakie ich badanie musi spełnić, za punkt wyjścia przyjmując analizę istniejących na gruncie pedagogiki propozycji diagnozowania kompetencji społecznej. Jedną z ważniejszych konkluzji niniejszego tekstu jest uznanie za najwłaściwszą przestrzeń badań kompetencji społecznej dzieci przedszkolnych przestrzeń zabawy.

Słowa kluczowe

diagnoza kompetencja społeczna pedagogika przedszkole umiejętności społeczne zabawa

Bibliografia

Czub M. (2014). Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych dziecka. W: M. Czub (red.), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. Warszawa: IBE.

Deptuła M. (1996). Koncepcja diagnozy rozwoju społecznego dzieci w klasach I-IV. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane WSP.

Deptuła M. (2013). Rozwijanie kapitału społecznego jako zadanie nauczycieli. Chowanna, 2(41), 29-41.

Eisenberg N., Fabes A., Losoya S. (1999). Reakcje emocjonalne: ich regulacja, korelaty społeczne i socjalizacja. W: P. Sa lovey, D.J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Karwowska-Struczyk M. (2009). Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji. W: D. Klaus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kielar-Turska M. (2001). Zabawy i zabawki w ujęciu ontogenetycznym. Wychowanie w Przedszkolu, 10.

Kielar-Turska M. (2005). Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Kielar-Turska M., Białecka-Pikul M. (2005). Wczesne dzieciństwo. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: PWN.

Kienig A. (2013). Kompetencje społeczne i obywatelskie. W: J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Kraków-Białystok: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Knopp K.A. (2013). Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna. Artykuł opublikowany w wersji elektronicznej przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Zaczerpnięte 03.03.2015. Strona internetowa http://www.ore.edu.pl/

Kopciewicz L. (2009). Wczesna edukacja i płeć kulturowa. W: D. Klaus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Matczak A. (2001). Kwestionariusz kompetencji społecznych. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

McGinnis E., Goldstein A.P. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja KARAN.

McGinnis E., Goldstein A.P. (2003). Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły. Warszawa: Instytut „Amity”.

Nęcka E. (2003). Inteligencja: Struktura – geneza – funkcje. Gdańsk: GWP.

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Skarżyńska K. (1981). Spostrzeganie ludzi. Warszawa: PWN.

Smółka P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków: Wyd. Wolters Kluwer Polska.

Waloszek D. (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków: Wyd. Naukowe AP w Krakowie.

Waloszek D. (2009). Socjopedagogiczny wymiar zabawy w edukacji wczesnoszkolnej. W: D. Klaus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Waloszek D. (2014). Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.

Witkowski L. (2000). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona. Toruń: Wyd. WIT-GRAF.

Wygotski L. (1971). Nauczanie a rozwój w wieku przedszkolnym. W: L. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne. Warszawa: PWN.

Wygotski L. (2002a). Problem wieku rozwojowego. W: L. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie (red. nauk. A. Brzezińska, M. Marchow, przekł. B. Smykowski). Poznań: Zysk i s-ka.

Wygotski L. (2002b). Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka. W: L. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie (red. nauk. A. Brzezińska, M. Marchow, przekł. B. Smykowski). Poznań: Zysk i s-ka.