Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2015

Poczucie sprawstwa rodziców w kontakcie z dzieckiem w wieku przedszkolnym – raport z badań

Autor: Blanka Poćwiardowska ORCIDiD
Rok: 2015
Numer: 1
Strony: 250-262
DOI: 10.34767/PP.2015.01.20

Abstrakt

W artykule autorka zaprezentowała pojęcie poczucia sprawstwa w odniesieniu do procesu wychowania pełnionego przez rodziców. Przedstawiła również wyniki badań nad poczuciem sprawstwa rodziców dzieci w wieku przedszkolnym dotąd niepublikowane, które stanowiły element badań nad kompetencjami wychowawczymi rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Badania zostały przeprowadzone od 2008 do 2009 roku w Bydgoszczy i Inowrocławiu.

Słowa kluczowe

diagnostyka pedagogiczna poczucie sprawstwa rodziców przedszkole wychowanie przedszkolne

Bibliografia

Appelt K. (2005). Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A.I. Brzezińska (red.), Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 96-130). Gdańsk: GWP.

Aronson E. (1995). Człowiek – istota społeczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Conger R.D. (1989). Iowa Youth and Families Project – niepublikowany raport.

Czub M. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A.I. Brzezińska (red.), Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 41-66). Gdańsk: GWP.

Dubois D.L., Lopez C., Parra G.R. (2005). Terapia poznawcza i pojęcie ja. W: M.A. Reinecka, D.A. Clark (red.), Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce (tłum. O.W. Kubińscy, J. Giczela) (s. 231-258). Gdańsk: GWP.

Kozielecki J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.

Kubiak-Szymborska E. (2003). Podmiotowość młodzieży akademickiej – studium statusu podmiotowego studentów okresu transformacji. Bydgoszcz: Wyd. AB.

Kubiak-Szymborska E. (2008). Teoria wychowania wobec wyzwań współczesnego świata: o tendencjach w tworzeniu wiedzy oraz nowych obszarach refleksji i badań. W: E. Kubiak-Szymborska, D. Zając (red.), Teoria wychowania w okresie przemian. Bydgoszcz: Wyd. Wers.

Łukaszewski W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Warszawa: Wiedza i Książka.

Nowakowski P., Komendziński T. (2010). Poczucie sprawstwa: wprowadzenie do badań w perspektywie interdyscyplinarnej. http://repozytorium.umk.pl/handle/item/1171

Poćwiardowska B. (2013). Wspomaganie rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Spoth R., Redmond C., Shin C. (1989). Direct and indirect latent variable parenting oucomes of two Universal family-focused preventive interventions: Extending a public health-oriented research base. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66, 385-399.

Spoth R., Redmond C., Shin C. (2000). Redusing adolescents’ agressive and hostile behaviors: Randomized trial effects of a brief family intervention four years past baseline. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 154, 1248-1257.

Zimmerman M.A., Schmeelk-Cone K.H. (2003). A longitudinal analysis of adolescent substance use and school motivation among African American youth. Journal of Research Adolescence, 13(2), 185-210.