Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Numer 1 / 2015

Konstrukcja kwestionariusza motywacji do nauki w oparciu o koncepcję Self-Determination Theory E. Deciego, R.M. Ryana

Autor: Joanna Góźdź ORCIDiD
Rok: 2015
Numer: 1
Strony: 263-270
DOI: 10.34767/PP.2015.01.21

Abstrakt

Artykuł prezentuje problematykę motywacji w edukacji. Przedstawiono w nim zwięźle pojęcie motywacji oraz główne nurty teoretyczne odnoszące się do tego zagadnienia. Szczególne miejsce poświęcono koncepcji Self-Determination Theory E. Deciego i R.M. Ryana, gdzie przedstawiono podstawy teoretyczne koncepcji oraz scharakteryzowano procesy zewnętrznej i wewnętrznej regulacji zachowania. Koncepcja ta stanowi bazę dla stworzonego kwestionariusza motywacji do nauki. W artykule przedstawiono proces konstrukcji narzędzia wraz z wynikami badań jego rzetelności i trafności, ostateczną formę kwestionariusza wraz z kluczem odpowiedzi odnoszących się do wyszczególnionych rodzajów motywacji.

Słowa kluczowe

amotywacja badania w edukacji motywacja

Bibliografia

Brophy J. (2007). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Deci E.L., Vallerand R.J., Pelletier L.G., Ryan R.M. (1991). Motivation and Education: The Self-Determination Perspective. Educational Psychologist, 26(3&4), 325-346.

Gerrig R.J., Zimbardo P.G. (2011). Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Łukaszewski W. (2006). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. W: J. Stralau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 2: Psychologia ogólna. Gdańsk: GWP.

Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2011). Psychologia. Kluczowe koncepcje. T. 2: Motywacja i uczenie się. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.