Postrzeganie studentów kierunków pedagogicznych na temat własnej edukacji matematycznej
Abstrakt
Celem podjętych badań było poznanie postrzegania własnego uczenia się matematyki przez studentów kierunków pedagogicznych. Przebadano opinie 120 studentów pedagogiki kierunku edukacja wczesnoszkolna. Wypowiedzi respondentów na temat „Jak wyglądała moja edukacja matematyczna? Co myślę na ten temat?” zostały podzielone na pięć kategorii. Pierwszą kategorią był krótki opis, jak przebiegała edukacja matematyczna badanych przez kolejne etapy nauki, kolejną – charakter przedmiotu matematyka, trzecim aspektem było postrzeganie nauczyciela matematyki przez studentów, kolejno – odczucia badanych na temat przedmiotu matematyki czy lekcji matematyki i ostatnią kategorią była samoocena studentów na temat ich możliwości z tego przedmiotu. Z przedstawionych wypowiedzi studentów wynika, że wszyscy postrzegali swoją szkolną edukację matematyczną jako trudną, nudną. Lekcje matematyki jako schematyczne stresujące, natomiast nauczycieli matematyki jak większość niekompetentnych pedagogów, którzy prowadzą swoje lekcje, używając tych samych metod, prowadzących wyłącznie frontalne nauczanie, wprowadzających podczas lekcji wiele sytuacji stresujących i niesprzyjających zdobywaniu wiedzy.
Słowa kluczowe
Bibliografia
Baczko-Dombi A. (2017). Ucieczka od matematyki. Rekonstrukcja procesu w kontekście społecznego wizerunku przedmiotu. Edukacja, 1(140), 39–54.
Courant R. i Robbins H. (1998). Co to jest matematyka? Uzup. I. Stewart. Tłum. E. Vielrose i R. Kołodziej. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Gruszczyk-Kolczyńska E. (1989). Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki? Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Kozielecki J. (1998). Człowiek wielowymiarowy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Oszwa U. i Szablowska K. (2018). Edukacja matematyczna i lęk przed matematyką w percepcji młodzieży szkolnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, 31(3), 69–86.
Oszwa U. (2020). Lęk przed matematyką. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Pietrasik-Kulińska K. i Szuba D. (2017). Jak wykorzystać badania społeczne w edukacji matematycznej? Warszawa: Wydawnictwo ORE.
Sawyer W.W. (1988). Matematyka nauką przyjemną. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Szmidt K. (2013). Nuda jako problem pedagogiczny. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(36), 55–69.